torsdag 16 juni 2016

Spaderdotter: Filmer om musik

Jag älskar både film och musik, och kombinerar man dessa två så blir det ännu bättre. Självklart blir det inte alltid en fullträff när man gör filmer som rör musik, precis som med allt annat. Men ibland lyckas filmvärlden fånga magin kring en artist eller musik på ett sådan sätt som gör att man rycks med till en helt annan värld.
Här nere i skåneland ösregnar det och det är ett perfekt tillfälle att bädda ner sig i soffan framför en musikfilm. För att ni inte ska gå vilse i djungeln av filmer så ska jag vara er hjälpande hand. Får passa på att tacka min kära pappa och mamma för att han visat mig många av dessa filmer, och förhoppningsvis kanske jag kan ge tillbaka något till honom nu, och så även till er andra. Alla filmerna är inte nödvändigtvis rockrelaterade, och det blir en bladning av hollywood film och dokumentärer (en bra dokumentär är så underskattat).

Almost Famous
Min absoluta favoritfilm någonsin. Regissören Cameron Crowe berättar historien om sitt liv och hur han i en ung ålder kom att få skriva för rolling stone magazine och följa med ett band ut på turné. Han berättar på ett sådan sätt att man inte kan låta bli att drömma om att få åka tillbaka till 70-talet och leva life on the road. Förutom att vara en fantastisk historia så är rollsättningen väldigt genomtänkt och musiksättningen helt fantastisk. Det är omöjligt att inte älska detta mästerverk.


Amy
Amy Winehouse är en av mina stora inspirationer i mitt eget musikskapande. Hon var en genialisk låtskrivare och hennes röst är bland det bästa världen har fått ta del av. Tyvärr släcktes hennes liv alldeles för tidigt, och den här dokumentären ger en total inblick i vem hon var och varför allt blev som det blev. Man får en helt ny respekt för henne och den lämnar inte ett öga torrt. Jag grät flertalet gånger under denna dokumentär och lyssnade igenom all musik hon släppt efter filmen var slut. Alla bör ta sig tiden att se denna.


Taking Woodstock
Har vi inte alla någon gång önskat att vi fick uppleva Woodstock? Jo, jag tror nog det. Som tur är kan vi uppleva det genom film. Taking Woodstock fokuserar på hur festivalen kom till och hur otroliga mängder folk vallfärdade dit för att ta del av musiken och gemenskapen. En charmig, humoristisk och hjärtvärmande berättelse.
Sådär ja. Nu har ni lite goa filmer att se på när vädret inte tillåter att man sitter ute och dricker öl i solen. Drick öl och se på dessa tre filmer. Jag rekommenderar att börja med Amy och avsluta med de övriga två för att få upp humöret igen. 




2 kommentarer:

  1. Amy verkar mycket intressant. Finns den på Netflix tro? Får kolla. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr finns den inte att få tag på hos netflix. Finns i sin helhet på youtube och dreamfilm om man vill få tag i den lätt!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...