onsdag 27 juni 2012

Recension - Black Barrel Smoke

Rebellängeln borta på Metalyze skickade mig en skiva mot att jag recenserade den, och sådant är ju alltid roligt.

Först lite fakta:
Black Barrel Smoke - 2012
Andreas Wahl - Trummor
Henrik Johansson - Bas
Erik Johansson - Sång
Pierre Holmström - Gitarr
Johan Carlsson - Gitarr



Grabbarna är Smålänningar (Värnamotrakten) och det skall dom ha extra cred för. Alla vet ju att det är en ynnest, få förunnat, att komma från Småland.
Man spelar vad man själva kallar death n´roll och BBS startade som band  2011 ur spillrorna av Age of Fury och The Warheads.

 Här är det dock dags att slänga in en liten brasklapp. Sången på denna platta består av growl, och om än ovanligt tydlig i sitt uttal, helt enkelt inte min bag. Kan vara skönt i enstaka fall, men att bli matad en hel platta gör mig mest matt. Kan bero på att jag lämnat mina frustrerade ungdomsår bakom mig och blivit en mer harmonisk människa. :-)

Men bortsett från det, på 2012 ger Black Barrel Smoke oss 11 låtar av rå, skön rock. Musiken är riktigt habil. Feta tunga riff. Skönt tydligt trumspel och en bas som svänger på bra. Till och med sången är bra, även om det som sagt inte är min grej.

Favoritlåtar på skivan är Down och Reinventing the pain som avslutas med ett skönt munspel som ger en skön bluesig feeling (om än kort) som kontrast till den annars raka rockmangeln. Dessa låtar kommer att följa med över till mitt mobila musikarkiv och därmed bli delar av det soundtrack som bär mig fram genom gatorna här i Stockholm.

Dock kommer skivan som sådan att tillfalla min dotter, som har större acceptans för denna typ av musik, kanske för att hon är mitt uppe i sina frustrerande tonår. :-) Kanske skall försöka få henne att göra en gästrecension?...

Men för den som är mer begeistrad av denna musikgenre kan jag inte annat än rekommendera en liten walk on the Småland side med Black Barrel Smoke .

5 kommentarer:

  1. Vackert. Och GIVETVIS ska du be henne göra en gästrecension. Det vill vi läsa!!!

    SvaraRadera
  2. Vi får väl se om det går att klämma ur henne något...

    SvaraRadera
  3. Hallå Spader ess!
    Hade varit kul att höra vad din dotter tyckte om skivan!

    \m/ BBS \m/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har fullt upp med sitt eget musicerande just nu, så någon recension tror jag inte jag kan klämma ur henne. Men kortfattat så gillade hon plattan, den är numer i hennes ägo, även om hon just nu lutar mer åt singer/songwriterhållet.:-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...