fredag 13 juli 2012

Glass!!



En sak som blivit uppenbar på senaste tiden, för mig och min fru, är bristen på sockerfri glass.

För en dryg månad sedan genomgick min kära fru en Gastric ByPass (GBP) operation. En av "biverkningarna" på denna operation är att man ofta reagerar dåligt på socker.

Så, nu under de sköna sommardagar när man är ute och far så inser man att det inte längre går att få tag på sockerfri glass förutom i paketform. Som glasspinne/bägare verkar den helt utrotad från den svenska glasskartan?

Jag kommer ihåg i min ungdom (underbar mening, man känner sig så gammal), då hade så gott som alla glasstillverkare en sockerfri glass på menyn. Nu verkar det vara laktosfritt som gäller.

Detta är lite förvånande då vi lever in en tid då det bara blir fler och fler som vill ha just sockerfria alternativ, allt från diabetiker, GBP opererade till dom som i allmänhälsans namn bara vill bryta det gigantiska sockerberoende som Sverige lever i just nu. Så det känns som det borde finnas ett rejält kundunderlag. För att inte tala om det hälsokorrekta att ha sockerfria alternativ.

Lite på gränsen att det vore dags att dela ut ett par dumstrutar kollektivt till glasstillverkarna.
Vakna GB glace! Vakna Åhus! Vakna Triumf/Diplom-is! Vakna alla andra glassnasare som glömt det sockerfria alternativet!! Det är 2012!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...