tisdag 1 oktober 2013

Spader Raljerar på om Butcher Babies

Butcher Babies är ett band som jag inte, av olika anledningar, inte vet så vansinnigt mycket om. Det jag vet är att bandet frontas av en brunett och en blondin som verkar jobba hårt för att ta plats på scenen. Kanske lite väl hårt stundtals...

Här är deras senaste video "Magnolia Blv" från deras debutplatta som släpptes i år......


...... och det kunde väl ha varit gott så. Även om det inte riktigt är min favoritgenre, så är det alltid kul med tjejer som tar för sig i den här annars så mansdominerade världen, och även om jag inte tycker att låten är fantastisk så tycker jag inte heller att den är usel.

Men..... Så är det ju det här med den tidigare delen av bandet som jag har lite svårt för. Nu varnar jag känsliga tittare för att det blir aningen NSFW.


Det är framför allt två saker som stör mig. Först det som kanske är enklast att avhandla, Halloween mikrofonerna. Lite mycket roliga timmen för min smak. Sedan går det ju inte att undgå den aningen underdimensionerade scenklädseln. Tjejerna själv tillskriver den som en hyllning till Wendy O Williams från Plastmatics, och det må väl vara hänt, man har ju ändå valt bandnamnet efter en av deras låtar. Missförstå mig nu rätt, det är inte så att jag har något direkt emot lättklädda damer eller ens att man försöker sälja in sig på sexighet, men det här känns lite väl utstuderat och fantasilöst, inte så värst 2013 helt enkelt.

-Men vaddå', säger ni, dom har ju klätt på sig nu!
Jo, men det kändes kanske som om detta greppet var aningen trött redan 2012. Jag kan gå med på att det var ett coolt statement när W.oW gjorde det på 80- talet, men nu har vi sett det, och mer därtill, om inte annat med band som Rockbitch.

-Men vaddå', dom har ju klätt på sig nu! säger ni igen.
Jo, men jag har svårt att släppa det i mina ögon lite för löjeväckande och aningen billiga sätt att försöka fånga publik. Visst, det görs även av andra band med, det går ju inte att undgå att t.ex.. Jill Janus i Huntress kör ganska hårt på sin sexighet, men i hennes fall så kan inte ens jag ducka för hennes talang i övrigt (även om hon också tydligen uppträtt topless som DJ tidigare) och så tycker jag nog att hon gör det med aningen mer finess.

Dubbelmoral från min sida? Kanske, men den är i så fall min och jag har säkert gott om det, men jag kan inte hjälpa det. Det blir lite för utstuderat, desperat och/eller humorlöst i detta fallet och det känns som min manlighet enbart dumförklaras. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...