torsdag 16 januari 2014

Dagens Musiktips - Barabbas

Jag fattar noll av Franska, eller rättare sagt, jag förstår vissa ord och mindre fraser (man måste ju kunna beställa öl om det skulle behövas), men detta till trots så tycker jag om melodin i det franska språket. Får man det dessutom levererat tillsammans med tung och kompetent Doom, som i detta fallet med Barabbas och deras debutalbum,  så blir man lite glad i själen.

Det är ingen ny skiva, den kom redan 2011, men jag hittade den själv nyligen och tycker att den är väl värd att lyfta fram.
Av det lilla jag förstår från låttitlarna så kan jag misstänka att låtarna handlar om Jesus (och hans medfånge Barabbas) sista dagar, från att han anklagas till han uppstår, men jag är inte säker på innehållet i någon bredare mening än så. Bryr jag mig om det? Inte ett smack. Här blir bara franskan ännu ett charmkort i Barabbas offensiv för att snärja mig som lyssnare. Dock hade jag gärna haft texterna så man kunde försöka få en lite bättre förståelse.

Omslaget är enkelt men snyggt. Det är väl inte helt ovanligt med olika symboler på omslag till denna typ av musik, men det är nog första gången jag ser ett omslag med en komparator/förstärkarsymbol på, men i sammanhanget kan det ses som den perfekta symbolen. Både för att symbolisera musiken, men man skulle säkert kunna väva in lite annan symbolik i det också.
Texten i cirkeln kan grovt översättas med "Vi vandrar om natten i cirklar, och så förgörs vi av elden" och är en palindrom.

Lyssna och njut, skian kan dessutom laddas ner från Bandcamp till "Name Your Price", kom bara ihåg vad som gäller där....



Bandcamp
Facebook 
Spotify

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...