fredag 26 februari 2016

Dagens Musiktips - Wovoka : Sevastopolis

Polska band är inte riktigt något stort inslag i mitt musikmedvetande, men den senaste tiden har Wovoka från just Polen snurrat flitigt i mina hörlurar. Bandet spelar en skön mix av folkloristisk psykedelisk bluesrock. Det är lite klassisk bluesrock, blandat med allt från Nordamerikansk Indiantradition till sydligare rytmer ihopmixat i en stor musikalisk jambalaya. Inte det första jag tänker på när jag tänker på Polen. Men att utmana fördomar är alltid skönt.









Namnet, Wovoka, är taget från den adlige ledaren för Paiute stammen i Norra Amerikat, som var upphovsmannen till "Ghost Dance" rörelsen. Wovoka, eller Jack Wilson, som han döptes till av de vita har inte bara inspirerat denna gruppens namn, utan även till en öl här i Sverige.
Närmare bestämt Macken Bryggeri som har en Imperial India Pale Ale uppkallad efter honom. Snacka om stark andlighet.
Tror dock inte att det finns någon koppling mellan ölen och bandet, men det struntar jag högtidligen i, då det är en vinkel så god som någon. Jag menar, rockmusik och öl, a match made in heaven. Andlighet....




Mer information om band o öl:
Wovonka - Facebook
Bandcamp
Macken Bryggeri - Facebook
Hemsida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...