fredag 12 mars 2010

klassisk smörja

Vilken elitistisk smörja. Vet inte riktigt var jag skall börja...

Den gode MICHAIL KAZINIK, som jag, som den undermänniska jag är aldrig hört talas om innan, babblar i denna artikel på om hur världen förlorat ett geni för att Salem El Fakir satsat på popmusik i stället för violinen.

Vördade herr Michail, många av oss som gillar populärmusik mer än klassisk musik, anser inte helt obefogat att det finns genier inom Pop och Rock världen också. Det som kanske är en förlust för den klassiska värdlen i detta fall är helt klart en vinst för populärkultern. Vi får väl bara hoppas att Salem gör det som hans hjärta brinner för, och kanske kan han genom sin klassiska skolning vidga människors sinne bortom det traditionella.

Man kan dessutom tolka detta med genialiteten på olika sätt. Skall jag vara lite småaktig och trångsynt (till skillnad från dig), så skulle man kunna säga att vara nyskapande inom Popen är större genialitet än att fara runt och tolka gammal skåpmat som redan tolkats i oändlighet. För det dyker inte upp så värst mycket nytt på den klassiska fronten, fast det är väl därför det heter klassiskt... Så bäste herr Kazinik, vill man vara lite elak, så kan man säga att en coverartist är bara en coverartist hur fina kläder man än hänger på honom och låter honom spela i guldbeklädda lokaler.

Till skillnad mot dig (nu drar jag kanske förhastade slutsatser, eftersom jag inte känner dig), så trots att jag kanske föredrar Rockmusik, så exkluderar jag inte andra genres betydelse och lyssnar stundtals med stor njutning även på klassisk musik. Den uppfattningen får jag inte av din person ur din artikel.

Ni, min gode herre, refererar även till att nobelpristagare och forskare tenderar att vara Klassiskmusik-lovers. Det tror jag mer beror på vilket kulturarv de kommer ifrån, och kanske lite vilken ålder de har. När du börjar få fram fler Nobelpristagare som vuxit upp under 60-70 talet tror jag nog att det kommer att smyga sig in lite Beatels i referenserna där med.

Dessutom, vad spelas på fredsprisbanketten? Säg inte att Fredspriset har mindre värde för mänskligheten. Dessutom, det är en hel del elände som den klassisk musik inspirerade forskarkåren ställt till med, Oppenheimer uppfann Atombomben... Popmusiken skapade "the Summer of Love".

Vill inte säga att den ena är bättre än den andra, bara att det är korkat med trångsynthet. Var istället glad för Salems framgång, istället för att hänga upp dig på din egen förlust.

Ps. Salem, din senaste platta är otroligt bra.

4 kommentarer:

  1. Din stackare! Du kommer inte ens ana i vilken grop du sitter med dina tankar. Du är ett offer av din skula, av jäntelagen. Du kommer aldrig ens förstå vad elitismen är.
    Du inte ens anar att den klassiska musiken är en evighet medan din popkultur är blott tidens ögånblick.
    Att dit land kommer aldrig bli känd i framtiden som ett popland utan tak vare Strindberg och Milles, Bergman som du aldrig kommer att läsa,lyssna, förstå . Elitismen som du hatar så mycket är endaste grej som har mening. Resten spelar ingen roll.

    SvaraRadera
  2. Anonym:
    Stackare och stackare, tycker nog att det är bättre än att vara helt bakom flötet som du.

    Om du läser om så tar jag inte avstånd från varken klassisk musik eller Bergman/Strindberg osv. Har både läst/lyssnat och sett.

    Det jag motsätter mig är själva sättet att på ett lite gammalnazistiskt vis höja sig själva över andra, och slå sig för bröstet som det enda rätta. Samtidigt som man inte tillför samhället i stort något mer än just de egna åsikterna om sin egen förträfflighet.

    Glöm inte att det vi idag kallar klassisk musik, var dåtidens populärmusik.

    SvaraRadera
  3. Nazistiskt är att uppfostra hela landet som ett popland. Var snäll och läs genom tidningar. Det finns inget om Mozart eller Bach men det talas hela tiden om popkultur. Att hålla hela landet i mörkret i stället för att öppna för människor en värld av kultur! Var snäll och läs debatten. Kulturrasismen!!??
    Önskan om att folk skall få litet av den äkta kultur kallar man för rasismen och nazismen! Klassisk musik har aldrig existerat som populärmusik ty den hörde till överklassen. Är det inte dags att stödja den äkta kultur? Ock ge den till ungdomar?

    SvaraRadera
  4. Men se där, nu börjar du igen. Du menar att det bara är det som du förespråkar som är kultur.

    Att popkultur får mest plats, är väl ganska naturligt om det är så att den appellerar till majoriteten av samhället, men att med det säga att Bach och Mozart är helt avskurna tycker jag bara är att vara ignorant.

    Man kan läsa om klassisk musik då och då i tex. DN kulturbilaga, betänk att tidningarna i första hand är ute efter nyheter, så får man nog ändå säga att det tämligen ofta det skrivs om de klassiska.
    Med tanke på att det var länge sedan någon av dem skrev något nytt material. :-)

    Du måste försöka lära dig att skilja på det du kallar kultur och vad andra anser vara kultur. Att du sätter dig som någon form av Kulturoberstürmbahnfürer och pekar ut den "rätta" läran, däri ligger det farliga.

    Jag kan hålla med dig om att fler borde få tillfälle att ta till sig även den klassiska musiken, på samma sätt som jag anser att varje människa med lite kärlek för musiken bör ha hört både Led Zeppelin och Motörhead. Däremot kräver jag inte att någon skall gilla dem, utan bara att låta dem som ändå gör det, göra det utan att pådyvla andra åsikter.

    Vill man dessutom vara lite elak, så har alla människor idag råd att ta till sig din så kallade finkultur, då den har reats ut i Ginza katalogen sedan årtionden. :-)

    Förstå mig rätt, alla har rätt till det du förespråkar, men ingen har rätt att tvinga det på dem.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...