måndag 19 september 2011

Poster Art

Jag har nämnt det förut, har sedan länge varit förtjust i Poster Art och följer en del artister mer eller mindre, däribland Malleus och Emek och andra som tillverkar Rock Posters.

Utanför landets gränser, framför allt i U.S.A, så är detta en nischad men ändå ganska stor företeelse. Stor nog för att det skal göras film om det, bla American Artifact.

Hur står det då till här i Sverige? Jodå, det spelas konserter här med och då behövs det marknadsföring, dock lever de svenska affischmakarna ett mer anonymt liv. Det kan iofs. vara att jag har bristande kunskaper i den svenska delen men en av de få som går att hitta är Robin Gnista.

Jag hittade fram till hans lilla hörn av Rockposter världen helt enkelt genom att jag sprang på en av hans affischer på stan som jag blev hänryckt av, som gjorde reklam för en kommande spelning på Debaser. Och affischen var föredömligt signerad så det gick att hitta vidare till hans tillhåll på nätet.

Robin har enligt mig en otroligt skön retrokänsla som för tankarna till Rockposterns storhetstid på 60-70 talet. Stundtals inte helt olik Malleus gänget i sina uttryck. Uppvuxen i en konstnärsfamilj sitter han nätterna igenom med antingen sin trogna tuschpenna och gouache eller vid datorn för färgläggning. Helt enkelt en man med många strängar på sin lyra. Har mitt nätsnokande inte helt gått snett, så är han dessutom Sångare/Gitarrist i Stockholmsbandet Red Strike.

Skönt att det finns minst en i det avlånga landet som platsar i sammanhang som Inside the Rock Poster Frame (Någon som vet om fler, tipsa gärna).

Och till Robin, fortsätt rocka, både på papper och på scenen. För nu bar det sig inte bättre än att jag dessutom fick lägga till ett nytt band till mina favoriter, Red Strike, så detta blev samtidigt ett dagens musiktips. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...