tisdag 28 februari 2012

Könsneutralitet

Poppis som rackarn att debattera om könsneutralitet och som denna artikel i DN handlar om, uppfostra barn könsneutralt.

Själv tycker jag att den pågående "Hen" debatten är ett utslag av för mycket fritid eller något. Snacka om kvasitrams.

Samtidigt som vi strävar efter att kategorisera allt och alla runt om i världen, så skall man försöka utplåna en sådan uppenbar skillnad som könet??? Visst, könsinriktande kan gå till överstyr när folk är extrema i sin könsrollsindelning, men detta blir ju bara en lika extrem ytterlighet fast i andra riktningen.

Jag vet inte om detta skall ses som en likriktning och närmande ett robotstadie i en värld där man annars pratar om individualitet eller om detta är ett utslag av den ultimata individualiteten? Men en sak vet jag, och det är att människan i sig är ett flockdjur och vi hittar nog en annan typ av indelning, så att vi kan vara individuella tillsammans i grupp även i fortsättningen.

Visst, det är för djävligt att det diskrimineras mellan könen. Det är för djävligt att sexuella minoriteter diskrimineras. Att man dömer folk efter ras eller kön eller läggning Osv. Osv. Detta måste vi jobba mot, men att göra det på detta sättet känns bara kontraproduktivt.

Och att införa begreppet för att ett fåtal människor inte tycker sig passa in i någon av de könsgrupper som vi idag har??? Vi kanske skall sluta kalla folk kriminella för att dom bryter mot lagen, dom kanske inte känner sig kriminella?

Det skall dessutom bli roligt att se hur det blir när dessa ungar som man experimenterar med växer upp och skall revoltera mot sina föräldrars värderingar. :-)

Så snälla, kriga om något betydelsefullt, det finns ju barn i världen som svälter och dör i krig och här bråkas det om huruvida pojkar och flickor skall kläs i blått eller rosa??? Fasiken, kämpa för att homosexuella skall få adoptera så att vi kanske kan rädda några ungar från svält och elände.

Kom ihåg att hur många underkategorier vi än skapar för oss själva, så är det enda viktiga att komma ihåg att vi i toppen är människor. Någonstans känns det inte som om det är i själva ordet problemet ligger utan hur uppfostringen sker.

MachoManne från Knäckebröhult lär inte uppfostra sitt barn mer könsneutralt bara för att man infört ordet Hen.

7 kommentarer:

  1. Nu blev jag jättebsviken,jag som trodde du var klok. För det första har du missförstått, hen är ett könlöst pronomen precis som "du" vars syfte är att unterlätta när man skriver (slippa skriva han/hon hela tiden eller epitetet) och inte vet könet alternativt när det är irrelevant, samt att förhindra att hamn hela tiden utgår ifrån att alla är män, dvs att mannen alltid är norm (tex jag var hos doktorn idag. jaha vad sa hen?). Gällande genuspedagogik, det handlar inte om att ta bort det handlar om att lägga till. Man ska inte ta bort några kön eller skapa förbud, utan snarare se till att båda könen har samma valmöjligheter och förutsättningar. Det handlar alltså om att snarare sluta tvinga på pojkar och flickor en massa normer som är knutna till deras kön. En rätt stor bit vad gäller strävan efter ett jämställt samhälle enligt min mening. Och att ta upp det på en global nivå, ja man kan ju lika gärna diskutera nödvändigheten av jämställda samhällen vad gäller att bekämpa svält och krig och med jämställda menar jag mellan klasser, etniska grupper och mellan könen.

    Att en man avfärdar en sådan, i mina ögon, viktig debatt gör mig så sur att jag nästan börjar blogga igen.

    SvaraRadera
  2. Tack för din upplysning och med det du skriver så får jag nog ta tillbaka en del, då det i sådana fall är jag som missuppfattat debatten (skall vara ärlig och säga att jag inte följt den vidare värst). Eller är det debatten som varit ensidig, för jag har uppfattat det som ett i stället för och inte ett extra tillägg.

    Även om jag i min gammalmodighet nog kan tycka att det finns större problem än det. Så länge folk är intelligenta nog att förstå att och läsa mellan raderna, att ett man inte alltid behöver betyda just könet man.

    Fast, har man inte i Norrland redan använt ordet hen, fast då som en riktning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och givetvis skall du börja blogga igen. Om inte annat för att lära upp sådana som mig. :-)

      Radera
  3. Ja jag håller med om att debatten är lite konstig, jag brukar läsa Lady Dahmers blogg, hon har bra inlägg om genuspedagogik.

    Jag önskar ju själv så innerligt att jag blev uppfostrad till att våga ta för mig mer av allt och inte låta mig begränsas. Jag tror att hen har funnits rätt länge faktiskt. I Finland har man ju bara hän och inte alls han eller hon.

    Och bloggen den kommer dras igång nån gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finland utmärker sig inte för sin genuspedagogik och könsneutralitet. Det konstruerade ordet "hen" uttrycker inte kön men väldigt mycket genuspolitik. Det är ett ställningstagande att säga "hen", då får man räkna med att det kan provocera. Det är inte neutralt, utan mycket extremt. Man förkastar alla som använder han/hon som könsförtryckare. Det är som att säga "nu kallar jag alla människor för färglösa", och om man inte säger "färglös" så är man rasist.

      Radera
  4. Jag har sporadiskt läst Lady Dahmers blogg, men blir inte klokare för det. :-)

    Jo, jag tror att det är viktigt att man får till en bra uppfostran, som stärker jaget så mycket som möjligt. Men jag tror inte det är hela sanningen, personlighet spelar in den också.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...