fredag 17 augusti 2012

Dagens Musiktips - The Wisdoom

Upptäckte ganska nyligen det Italienska bandet The Wisdoom, vilket visade sig vara en underbar bekantskap. Bandet spelar en grymt tung och suggestivt ödesmättad Stoner/Doom.

Här pratar vi om lågt stämda gitarrer som maler fram sina tighta riff till ett stundtals stenhårt komp. Och ovanpå det svävar för genren ovanligt bra sång. Vilket glädjer mig extra mycket då jag stundtals kan störa mig på att man, i mina öron, förstör underbar musik med ett ständigt vrålande/growlande inom genren..

Musiken är väl inte direkt unik, man känner igen många av beståndsdelarna men vad gör väl det när man smälter samman det så snyggt. Efter att ha hört deras självbetitlade EP ett antal gånger nu, så skulle jag vilja säga att dom är lite som ett mer lättillgängligt Ufomammut.
Sången gör helt enkelt att det blir lite mer lättlyssnat och "radiovänligt", även om de långa låtarna direktdiskvalificerar dem från radio.

The Wisdoom håller på för fullt med en fullängdare, vad det nu innebär, då EP:n är nästan 40 min trots bara 3 låtar. För att fira det kommande släppet så har man gjort EP:n fritt nedladdningsbar på Bandcamp. Så det finns liksom ingen anledning till att inte ta sig en närmre titt på dessa gossar. Vill man ha en fysisk produkt går det utmärkt då gruppen har svensk distribution via Ozium Records.

Jag kommer definitivt att hålla ögonen öppna inför nästa skiva.

Lagupställning:
Alessandro Commisso - Trummor
Fabrizio Fraja - Bas
Dario Iocca - Gitarr
Francesco Pucci - Gitarr,Sång


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...