torsdag 6 september 2012

Grattis! - Roger Waters

Grattis!!!

  Roger Waters


67 år idag 

For he's a psychedelic good fellow...


En av drivkrafterna och personligheterna bakom Pink Floyd. Mitt första möte med Pink Floyd var genom albumet Ummagumma som jag hörde sporadiskt i små bitar. Men det var inte förrän jag, hemma hos Danne-Skåning på Industrigatan i Mönsterås, satt och hörde igenom The Wall som jag drabbades av deras otroliga storhet. Den plattan slog verkligen till som en hammare, för att inte tala om när jag såg filmen. En otrolig värld av känslor och djup öppnade sig genom högtalarna på ett sätt som jag inte tidigare upplevt.

Efter det vandrade det bara vidare och även om jag inte är fanatisk och har stenkoll på bandet som sådant och kanske numer är en väldigt sporadisk lyssnare, så är det ett av mina favoritband. Man kan sätta på de flesta av deras skivor när som helst och aldrig bli besviken.

Roger lämnade Pink Floyd 1985 vilket givetvis var en rejäl förlust och splittringen kunde ha skötts lite värdigare kanske. Roger gick som sagt solo och med sin mjuka stämma lyckades han göra en hel del lysande skivor skivor, framför allt första plattan The Pros and Cons of Hitc Hiking är en favorit, även om de aldrig nådde samma ryktbarhet som Pink Floyd albumen Dark Side of The Moon och The Wall.




Tack Danne!

1 kommentar:

  1. Åh, Echoes från Pompeii, den hade jag med i mitt inlägg om låten i Jakten på... :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...