torsdag 6 december 2012

Snökaos!!

Så, igår slog det till igen här i Stockholm, Snökaoset.

Fast jag undrar var kaoset egentligen ligger? SMHI varnar innan, så det är liksom inte någon överraskning. Vad gör man då? Jo man ber bilister hålla sig borta från vägarna och inte ta ut sina bilar på vägarna.

Samtidigt kan man som jag, som faktiskt tog min bil till jobbet, konstatera att det verkade bara vara just personbilstrafik som fungerade. Däremot tung trafik, proffsen, verkade vara dom som ställde till mest i trafiken denna dag. Så, det kanske vore på sin plats med att be alla lastbilar och bussar utan rejäla vinterdäck och/eller snökedjor att hålla sig borta från vägarna i stället?
Bilden lånad av Södermanlands Nyheter

För ärligt talat, det var inte värre än att det med schyssta dubbdäck gick att ta sig fram även på oplogade gator och då kör jag ändå en fransktillverkad familjebil, helt befriad från allt vad  fyrhjulsdrift heter. Körde från Centralen, via Olof palmes gata, ut via Norrmalm och upp på E4:an. Körde en extra sväng och lämnade av folk, som inte kom hem med det kommunala, till Upplands Väsby och sedan hem till Sollentuna. Under 1 timme, och då tankade jag även på vägen. Detta fungerade väl framför allt för att jag hade turen att inte hamna bakom någon tung trafik som blockerade vägen.

Det stavas rejäla däck, lugn och hålla avstånden. Vilket verkar vara en bristvara i Stockholmstrafiken. Sedan går det ju inte att sticka under stol med att det stundtals blir för jävligt med bilar och att de ständiga vägarbetena gör att det skapas rejäla köer där man inte allt för sällan ser just plogbilarna stå fast.

Tyckte en annan sak var lite extra kul. I morse satt en kvinna från SL i någon utav morgon-TV:s soffor och försökte ge sin bild på den extrema situationen. Hon menade på att den stora boven var kombinationen av mycket snö och hård vind. Jag kan bara kontra med ett, men snälla! Det är inte mer ovanligt än att det fått ett alldeles eget ord i SAOL, Snöstorm!!!

I min hemtrakt (Mönsterås) var det vad man då kallade snökatastrof 1979 0ch 1981, vilket på sina ställen skapade snövallar på uppåt 2 meter på sina håll när plogbilarna gått fram. Det var något att stoppa trafiken med.:-) Kommer ihåg när vi äntligen skulle ta oss ut till sommarstugan för att skotta av taket och man fick köra ut mot Oknö genom vad som kändes som rena rodelbanan för bilar, med kanten på snövallarna en bit ovanför biltaket. Surrealistiskt. När sedan taket var avskottat kunde man helt enkelt kliva rakt ut i snöhögarna runt huset utan att fundera på stege. Blev en ganska schysst vårflod på det sedan. Rodde runt i min lilla jolle på tomten. Sånt var ju alltid kul som barn. :-)

4 kommentarer:

  1. Du har en poäng där-jag fattar inte hur man kan uppmana en person i en liten fransk personbil att ha vinterdäck, men de där stora långtradarna på flera ton klarar sig utan. Bra tanke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag låg i lumpen och körde lite lastbil och terrängbil där, så var det obligatoriskt att ha med snökedjor året runt. Men så fastnade vi sällan någon stans om det inte var rejält med gyttja förstås. Men då hade vi ju bandvagnar som kunde dra loss oss.:-)

      Radera
  2. Fattar inte att folk FORTFARADE blir chockade när snön kommer och kaos med den, vi borde väl lärt oss?
    Eller!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här med chockandet, redan vid ganska små snömängder, känns väldigt Stockholm. Hade inte stött på det innan jag flyttade hit. dock får man väl bara inse att omständigheterna inte är dom bästa för sådant här, med alla öar som stan är uppbyggd av i kombination med otrolig trafik och en lokaltrafik som går ut på att maximera vinst före framförhållning.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...