måndag 3 juni 2013

Recension - Ape Machine : Mangled By The Machine

Det verkar som om det är apor och konceptskivor som gäller nuförtiden. För en tid sedan så hade jag en recensionEnos konceptskiva "All To Human" som handlar om en rymdfarande apa.

Nu är det den amerikanska kvartetten Ape Machine som här ger ut sitt tredje album, "Mangled By The Machine". Även detta är ett konceptalbum, dock inte om någon apa utan mer om tillståndet i världen runt om oss. Skivan skall ses som en enda lång låt, uppdelad i tio kapitel. Och fokuset ligger här på att leverera denna historia, så det är lite så som skivan bör lyssnas på.

Det vi bjuds på en sammansmältning av hårdrock och progressiv stonerrock, fullmatad med tunga riff och rejält driv. Det är en skiva som kräver sin lyssnare. Den gör sig kanske inte som något man slölyssnar på, utan kommer bäst till sin rätt om man ger den ett visst fokus. Tempot är genomgående ganska högt och ger inte några lättnader i form av lugna låtar, utan det mullrar på i en tight massa från början till slut.

På det hela en väldigt bra skiva, dock är jag osäker på huruvida den kommer hålla sig i längden? Efter ett intensivt lyssnande så måste jag erkänna att jag tröttnar lite och längtar till annan musik, som inte kräver samma koncentration. Men det kan bero på mitt blandade lyssnande där viss del av tiden jag ger skivan, är i miljöer där jag inte kan ge den det fokus som den behöver. Men det kan också bero på sången. Den är genomgående väldigt bra, men tenderar att bli en smula enformig i längden. Men det är absolut en platta som bör vädras av med jämna mellanrum, även om jag inte riktigt känner att den kan ligga på repeat någon längre stund.

Det fina i kråksången är att skivan finns på Spotify, så det är enkelt att kolla vad man själv tycker.

Favoritlåtar just nu : "Grind Of Defeat" och "Angry Man"
Betyg: 7/10

Den Torra faktan:
------------------------------------------------------------
Line-Up:
Caleb Heinze - Vocals
Ian Watts - Guitar
Brian True - Bass
Damon De La Paz - Drums
Skiva: Mangled By The Machine

1. Gun You Down
2. Everybody Bleeds
3. Tyrant's Arm
4. Angry Man
5. Mangled By The Machine
6. Ruling With Intent
7. They Want You To Bleed, They Want You To Bleed Out
8. Grind Of Defeat
9. Strange Are The People
10. Pay Attention
Skivsläpp: 2013
Skivbolag: Ripple Music
Hemmaort:USA

Facebook
Spotify
Hemsida




Support The Bands That You Like!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...