måndag 2 september 2013

Recension - Scarlet Blue : Burgundy EP

Ännu ett Dagens Musiktips, Scarlet Blue, som gått och gett ut en EP, "Burgundy"

Bandet har under sommaren varit ute och spelat en hel del runt om i landet, är man bland annat fått chansen att spela tillsammans med Oskar Linnros och Pugh Rogerfeld. Inte illa pinkat för ett så pass nytt band.

Scarlet Blue presenterar på EP:n 6 låtar med ganska funkig avskalad organisk, lekfull poprock utan överdådig produktion och onödiga pålägg.

Detta är inte musik som är det första jag tänker på när jag funderar på vad jag skall sätta på, men det gör den inte dålig. Det är en knippe duktiga musiker som samlats under bandnamnet. Alla sköter sina instrument och sång på ett förnämligt sätt och man kan inte annat än konstatera att dom unga lirarna i Scarlet Blue kommit en bra bit på vägen för att vara ett så pass ungt band (bildades i December 2012). Att man dessutom är osignade och gjort allt detta på egen hand på så kort tid är inte annat än imponerande.

Visst, skivan är inte perfekt, men för att vara ett första alster utan direkt uppbackning tycker jag att det är smått imponerande. Visar på både talang och vilja och det kan man komma långt på. Dessutom så är deras musik en liten udda fågel i dagens musikklimat.

Min favoritlåt från EP:n är kanske inte helt otippat sista låten "Change Your Mind" som sträcker ut benen lite extra och rockar på. Särskilt som den låten och särskilt de feta elgitarrerna stundtals låter lite som en jazzig version av Pearl Jam och i mina öron är det det närmaste en riktig hit man har på skivan. Så får jag önska så är det i den riktningen som bandet skall fortsätta sin vandring, men den som lever får se. Över lag gillar jag samspelet med det avskalade, lite spröda och när dom ger sig ut och röjer lite mer ordentligt. Det kan bli riktigt spännande när det blir dags för en fullängdare. Det borde inte vara långt borta för bandet att bli uppsnappade av ett bolag, om det finns någon rättvisa i världen.

Bandet består av:
Mattias Igelström - Lead Vocals, Acoustic Guitar
Albin Hallgren Åkerman - Bass
Simon Carlstedt - Electric Guitar
Anders Rollman - Drums

I väntan på en fullängdare så ger jag EP:n klart godkänt med 3 spader av 5 möjliga och en hel del förväntningar inför framtiden. Framför allt för sista låtens skull.

Lyssna på Spotify eller köp EP:n ute på deras spelningar.
Sacrlet Blue på Facebook

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...