torsdag 24 oktober 2013

Önskelistan - The Heaviest Encyclopedia Of Swedish Hard Rock And Heavy Metal Ever

Vilken skön rubrik!

Det finns personer som har betytt det där lilla extra för den Svenska Hårdrocken/Heavy Metalen genom tiderna. Man kan t.ex. inte förneka Anders Tegners betydelse för att göra den populär, man kan inte heller förneka Janne Starks betydelse ,dels som flitig musiker och musikjournalist, men kanske framför allt för att hans jobb med att skriva dess historia genom sina uppslagsverk.

Janne är nu på gång med den tredje utgåvan av sin encyklopedi, The Heaviest Encyclopedia Of Swedish Hard Rock And Heavy Metal Ever, ett uppslagsverk på 912 sidor, med över 3 600 band och 11 700 musiker, medlems- och stadsregister, etc etc. Med andra ord en riktig lunta till brädden fylld av information om den svenska hårdrock/Metal-scenen genom tiderna. Gåshud någon? En perfekt julklapp med hård fakta att stötta upp alla rockbiografier i bokhyllan med. Plus att den kommer med en bonus CD med lite skön lyssning till.

Boken går att förhandsboka lite varstans i bokhandeln, via Adlibris, Bokus, Ginza och Cdon etc. Där Ginza leder prisligan och tar 399:- plus porto. Det kommer att finnas utdrag på förlagets hemsida (www.premiumpublishing.com) Exakta släppdatumet är i dagsläget aningen osäkert.



Jag passade på att fråga Janne lite om uppslagsverket:

 
Vad är det som drivit fram denna tredje del?
-Förmodligen någon form av mild galenskap... ;-). Jag visste redan efter Vol 2 att det skulle bli en tredje bok, så jag fortsatte att kontinuerligt samla information när det släpptes nya plattor eller jag stötte på nya band. För tre år sedan började jag på allvar jobba med boken och knyta ihop alla trådar, leta efter saknad info, komplettera information om gamla band etc. Jag ville ju vara så komplett som möjligt så jag har ju även hittat en massa band under tiden jag har skrivit och gjort layout vilket gör att jag har med ett tiotal sidor med “late additions”.

Hur pass komplett uppskattar du att den är?

-Jag kan naturligtvis inte säga att jag är komplett, för det dyker alltid upp något obskyrt band man har missat, men jag skulle säga att jag nog har med 95 % av alla band inom genreramarna i alla fall.

Hur hittar du alla små och obskyra band?

-”Alla” är ett stort ord. Nej, det tror jag inte. Det är ju de där 5 % som är just de lokala, obskyra banden som har hamnat utanför radarn. Jag har dock använta alla tillgängliga medel för att hitta dem: tidningar, musiker, internet, skivsamlare, Statens Ljud- och Bildarkiv etc etc., så jag hoppas att jag har fått med det mesta.

Har du hört alla band som är med i boken?

-Ja det har jag faktiskt. Jag har lyssnat på och kommenterat, stilmässigt, alla band i boken. Det har även gjort att jag denna gång har lärt mig lyssna på death och black metal på ett annat sätt och faktiskt gillar en hel del av banden också, så mina bedömningar känns lite mer välunderbyggda denna gång. Detta är ju på inget sätt en objektiv bok. Jag har även tagit med lite personliga topplistor i denna.

Jag hoppas att boken kommer ut till julhandeln, för ett som är säkert är att den är på min önskelista, om inte annat för att det finns med en del obskyra band jag cirklat runt hemma i Småland. Man kan med andra ord dra minst två slutsatser av detta, Janne Stark kommer själv att figurera i boken på fler ställe än som författare och att man kan även anta att Jultomten kommer att få släpa på en rejält tung säck i år?


Ni vet vad som gäller:
GE MIG NU!

4 kommentarer:

  1. Den här får man önska sig i julklapp. Perfekt läsning vid brasan under julledigheten. Gärna med en mustig julöl till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, vad är annars julen till för. :-)

      Radera
  2. Det där är ju stört mycket bok alltså, men priset är ju helt klart överkomligt! Ofattbart mycket arbete måste ligga bakom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag misstänker att Janne har lagt en och annan timme på att sammanställa boken.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...