fredag 23 januari 2015

Ont i ögonen! Eller saker vi kunde klarat oss utan....

Ni som följt mig vet redan det här. Men för horden av nya läsare tänkte jag förtydliga mig en aning. Jag tycker om konst! Framför allt konst jag tycker om. Självklart ramlar skivomslag in i den kategorin, och även om jag mer än gärna hyllar de konstnärer jag tycker om, vare sig det rör sig om foto, målning, video eller vad för uttryck det nu kan ta, så finns det en motpol som också kan behöva belysas. Eller som i detta fallet, inskränkt och skadeglatt raljeras över, som den antikonst den är.

Så, här tänkte jag att nu är det dags att stålsätta sig och ta en kritisk titt på det som kanske inte är fullt så behagligt att skåda. Ta min hand, och följ mig ner på stigen mot den verkligt dåliga smaken.

Eftersom det här i Sverige just nu råder an allmän skepsis mot vårt grannland Ryssland, så tänkte jag att vad är mer passande, att som en Putin sponsrad U-båt, dyka ner under radarn i det Ryska träsket av smaklöshet.

Låt mig presentera bandet Рэхим Итегез. Klatschigt namn som är lika svårt att radera från sinnet som deras skivomslag är svårt att sudda bort från hornhinnan. Det verkligen rullar runt på tungan som en rutten rödbeta i Vodka kokt i skuggan av en kärnvapensilo. Strålande!


Jag har verkligen inte en aning om vad man vill med detta skivomslag som ser ut att vara gjort i Microsoft Paint. För att vara ärlig, jag vill inte heller veta....
Det ser ut som om något en sjuk och förvirrad hjärna (som min egen) skulle kunna producera. Jag vet inte riktigt om det man vill visa upp är stolta ryska maffia folkdräkter eller någon annan skön folktradition som vuxenlek i Gulag.
Männen i kråsskjortor, ögon och gasmask. Kvinnorna i likadeles traditionell Rysk postorderfru mundering. Det är bara Balalajkor, Vodkafontäner och Kalasjnikovs som saknas, och en uppmaning att ange sitt kontokortsnummer för att låsa upp sin hårddisk.

Ja just det, musiken tänker ni. Den suger precis lika mycket som omslaget. För en gångs skull kan man vara säker på att skivomslaget är representativt för innehållet. Skräp! Lyssna och njut.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...