torsdag 7 maj 2015

Recension - Civil War : Gods And Generals

Normalt försöker jag bara skriva positiva recensioner. Dels för att jag inte orkar med att lyssna på musik jag inte tycker om, men även för att det jag inte tycker om älskar troligen någon annan. Men ibland kan jag inte låta bli, även om jag tror mig veta att det finns en hel del publik för den här typen av band.

Svenska Civil War ger i morgon ut sin uppföljare, Gods And Generals, till 2013 års debut. Sprungna ur Sabaton och Astral Doors marscherar dom fram över slagfältens högar av lik. Genom låtar med  texter som är som "historielektion light", framför man någon form av teatraliskt hyllande till krig, mandom, mod och morske män. Stereotypt insmetat i synthmattor, allsångsmelodier och
dubbeltrampande baskaggar.

Det är inte att jag har något speciellt emot låtar som handlar krig. Fasiken, "Run To The Hills" med Iron Maiden och "1912" med Motörhead är klara favoritlåtar bland andra med just krigstema.
Utan det är nog denna lite överdrivna slå sig för bröstet genre som överdoserar krigsromatiken en smula.
Jag kan gilla Sabaton i någon enstaka låt, vid rätt tillfälle. Men jag står inte ut en hel platta. Och så blir det också här med Civil War, med det undantaget att jag till och med har svårt att stå ut ens en låt i taget. För stereotypt och pojkrum helt enkelt. Lite som att sträckläsa Sven Hassels böcker om andra världskriget, det blir lite för mycket fabrik och trist i slutändan.
Dessutom kan jag tycka att Hårdrock och Metal-scenen redan är tillräckligt testosteronstinn och onyanserat "manlig" redan innan. Lägg där till att jag tycker att sången stundtals känns rätt bajsnödig, för att inte tala om barnkammarpekoral som låten "Braveheart".

Nä, det blir från mig ett rätt uselt betyg, jag velar någonstans mellan 1 och 2 ess. Det får tills slut hamna på 2. Mestadels för att omslaget är väldigt snyggt, och för att jag är väldigt medveten om att dom som gillar denna genre troligen kommer att älska skivan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...