onsdag 3 juni 2015

Rocken i Bild - Woodstock


Idag sparkar Sweden Rock igång och festivalsäsongen är nu igång för fullt, så då kände jag att detta var ett perfekt inlägg i Rocken i Bild serien.
Den här bilden togs tidigt på morgonen den 17:e Augusti 1969. Fotografen heter Burk Uzzle och paret på bilden heter Nick Ercoline och Bobbi Kelly. Då var dom 20 år gamla och 10 veckor in i sitt förhållande. Själv skulle jag fylla 3 år det året, och även om jag då inte visste något om det, så skulle platsen där bilden togs bli något av en helig graal för mig, när jag så småningom växte upp och mitt musikintresse började spira. Woodstock. Finns det något kultigare än denna festivalernas urmoder?

Bilden på det kramande paret som hälsar soluppgången bland de andra festivalbesökarna är i sig helt underbar och fångar på så många sätt myten om Woodstock. Så pass bra att det sedan blev omslagsbilden till soundtrackskivan, till filmen om festivalen som släpptes året därpå.

Burk Uzzle tog givetvis fler bilder från festivalen, varav en hel del blivit kultförklarade på egen hand. Hans historia från dagarna på festivalen och fler av hans bilder hitta här.




Nick och Bobbi då, hur gick det för dom undrar ni?
Jodå, dom är fortfarande ett par och tydligen lika kära nu som då. Deras historia kan ni läsa på Smithsonian.







 Källa: Messynessychic

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...