tisdag 23 februari 2016

Recension - Greenleaf : Rise Above The Meadow

Prisa gudarna! GreenLeaf är tillbaka!

Så skulle man kunna börja en sådan här recension. Förutsatt att skivan i fråga är bra nog att fylla ut skorna från de föregående plattorna, förstås.
Och eftersom jag nu startade recensionen just så, så är det väl för väl att så är fallet med senaste alstret, Rise Above The Meadow.

Svenska Greenleaf är ett sådant band som bara blir bättre och bättre. Det är så man undrar hur dom lyckas att hela tiden leverera mer och bättre. Men jag skall inte klaga. Grabbarna bjuder på 9 tunga svängiga spår (10 om man kommer över bonuslåten) som rycker tag i själen för en yster dans.

Man fortsätter att följa den melodiösa och ringlande stigen som man började färdas längs med på förra plattan.
Jag vill påstå att även om Greenleaf rör sig i den klassiska Stoner/retro genren, så tillhör dom absolut en av förnyarna som utvecklar detta vidare. Jag vill också påstå att med Rise Above The Meadow så har bandet fått sin hitskiva, precis som  "Hisingen Blues" var för Graveyard. Och därmed med, med lite tur kunna bli ett nytt radio fenomen med flera av låtarna på nya skivan. Lite tur och rätt exponering är allt som behövs.
Återigen vill jag bara skrika ut att detta är ett av både världens bästa och svenska band, vilket numer ofta hänger ihop. Att den svenska rocken med fötterna i 70-talsmyllan frodas har snarare blivit konstant än ett påstående. Att dessutom Greenleaf turnerar flitigare och flitigare med större och större akter samtidigt som man bara släpper bättre och bättre plattor gör att det på något sätt känns som man mer och mer lämnar statusen hobby-band bakom sig.  (vilken jäkla mening, men så går det när man får mig exalterad, inte mitt fel med andra ord, utan Greenleafs :) Musiken i sig är bombastiskt oklanderlig och med Arvids smeksamma röst, ja då är jag hemma. Just nu har jag svårt att se hur det skall bli bättre än det här.........
Dessutom,  eftersom jag till största delen lyssnar på ny musik när jag pendlar, är risken stor för att, när jag lyssnar på Greenleaf,  kommer att bli arresterad för förargelseväckande beteende, då jag har svårt att låta bli att dansa fram i Stockholms lokaltrafik med musiken flödande genom hörlurarna. Och just runt centralstationen, i rusningstid, kan sådant uppsluppet beteende anses som lite skumt.

Första låten ut "A Million Fireflies" mullrar på i ett skönt ångande tempo. Och på den här vägen är det. Skivan öppnas starkt och fortsätter sedan bara att bli bättre och bättre. Man känner igen stuket sedan tidigare, men på "Rise.." har man verkligen fått till det här med kombinationen med sväng, rockabilitet och poppigt trallvänliga låtar utan det blir kommersiellt tråkigt. Det är en skiva som går att lyssna på om och om igen, utan att man behöver vara rädd för att tröttna.

Owl City må ha haft en hit med sin låt "Fireflies", som iofs kanske inte var en dålig låt, men helsike, Greenleaf visar på öppningsspåret var skåpet skall stå om man nu vill göra lysande låtar om lysande flugor. Man går ut starkt och bara ökar.
Så, det finns inte ens på kartan att det inte skulle bli årets första fullpottare. Med urstark musik, svängiga låtar och ett osedvanligt vackert omslag (av Sebastian Jerke) så kan jag inte annat än att smuggla fram det där extra esset ur rockärmen och bjuda på 5 urstarka Ess.
Köa! Köp! Njut! Njut igen, o igen o igen....

Bandet turnerar som sagt flitigt just nu ute i Europa, drygt 30 spelningar listade i kalendern just nu. Dels tillsammans med My Sleeping Karma och MAMMOTH MAMMOTH under parollen Up in Smoke Tour VOL VI! Som tur är kommer dom att få tillfälle att spela i Sverige lite senare, dock har turnén då bytt lite skepnad och man kommer att spela tillsammans med Finska Kaleidobolt.
Närmare bestämt:
08.04.16 SE - Örebro / Rock Bar
09.04.16 SE - Gävle / Klub Askmoln