tisdag 14 juli 2009

En stilla betraktelse över myternas och legendernas död...2

Forskning och vetenskap har under hela sin tillvaro strävat framåt mot sina egna mål. Ett av de målen är att ta reda på sanningen om allt och ge oss en förhöjd inblick i saker och tings sanna varande. En förenkling av livet. I kölvattnet på detta så har många myter fått stryka på foten, såsom att vi vet att det inte är storken som kommer med barn, man kan simma utan att få kramp efter maten och att jorden inte är platt, vad än Staffan Westerberg än påstår. Men i samma takt som vetenskapen forskar på, för vår upplysning, så försvinner en del av romansen, som faktiskt består av ett mått oförstånd.

Ja, jag vet att känslor mest består av kemiska reaktioner, men vill jag veta det? Ja, jag vet att tomten (alltså inte Coca-cola varianten, den finns det allt för många av och skyddsjakt borde införas.) inte finns, men något inom mig vill att det skall finnas lite oknytt här och var. Samtidigt som jag gärna ser att att all organiserad religion utrotas snarast, så finner jag spänning i mystiken, även om jag inte kan eller ens vill hitta någon tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...