fredag 3 augusti 2012

Rock-Öl Recension - Graveyard Hisingen Brew

De flesta Fredagar är bra dagar. Vissa Fredagar är lite extra. Denna Fredag är en av dom lite bättre.

Idag ringde det på dörren och jag fick mig ett sexpack Graveyard Hisingen Brew levererat, färdigkylt och klart. Bara att korka upp och köra igång. :-)



Men låt oss börja med Graveyard som band. Jag har nämnt dom här tidigare, men inte riktigt som dom förtjänat. Jag har liksom väntat på rätt tillfälle tror jag.

Kort och gott. Graveyard är i mina ögon ett av Sveriges bättre band just nu och detta baserar jag på enbart på det dom levererar på skiva, har ännu inte haft chansen att se dom live (vem vet, den 8:e på Södra Teatern kanske blir första gången). Med sin andra fullängdare, Hisingen Blues, cementeras det faktum att Sverige ligger i framkant när det kommer till retrorock.

Nog om detta nu och låt mig fokusera på ölet med samma namn.
Hisingen Brew, en öl på 4,8%, bryggd i mitt älskade Småland av Three Towns Bryggerier. Priset är överkomliga 11,90:- Som det ser ut idag måste den som önskar smaka den ädla dryck beställa en låda med 24 st vackert retro designade halvlitersburkar (vet tyvärr inte vem Halle är som gjort designen).

Hur smakar då denna brygd? Detta är en svensk, klassisk ljus sommar/gräsklippar-öl, även om den råkar vara baserad på amerikansk humle. Relativ stor beska som till en början som kan kännas något påträngande men efter ett par klunkar så vänjer man sig dock vid detta, och istället möts smaklökarna av en behaglig och lättdrucket sommaröl. Perfekt för festivaler helt enkelt. Det var länge sedan jag smakade TT, men det är lite så här jag mins det.
Ingen sensation, men ett gott öl för priset.

Jämför man med tidigare här recenserade öl, Motörhead & Kiss, så vinner Hisingen Brew på flera plan. Dels har denna mer karaktär än tidigare nämnda öl, men framför allt, så har den ett pris som passar produkten. Jag hoppas innerligt att detta inte innebär att bandet går miste om sin beskärda del av kakan.

För att sätta stämningen rätt bjuder jag här på just Hisingen Blues med Graveyard.


Special thanx till Galatea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...