måndag 10 september 2012

Förändringens vindar blåser...

...åtminstone för mig.

Ganska stora och omvälvande saker är på gång för mig på det personliga planet. För ca. 3 månader sedan genomgick min fantastiska fru en Gastrik Bypass operation (GBP). Hon har på ca. 3 månader gått ner 25 kg. Starkt jobbat älskling.

Nu är det snart dags för min. Nästa vecka påbörjar jag den inledande pulverdietsfasen, så nu har jag 1 vecka kvar i skörlevnad.

Varför jag gör det är självklart för att jag skall gå ner i vikt så att jag kan köpa band-tischor på konserter igen utan att bråka om storlekar.
Nä, självklart skall det bli skönt att få extra hjälp med att gå ner i vikt, men den stora anledningen är att förebygga för eventuella framtida sjukdomar. Jag vill helt enkelt kunna leva ett så långt, friskt och aktivt liv med min familj som möjligt.  

Hur kommer det att förändra mitt liv då? Svårt att säga hundraprocentigt, då en del detaljer skiljer sig från varje GBP-person. Men i det stora kan man väl säga att följande saker kommer att förändras.

Man blir allergisk mot Rockmusik och konverterar till dansbandsismen. :-) Skämt åsido, den enda negativa inverkan jag räknar med vad gäller musik är att det under den period efter operationen som jag behöver vara lugn och stilla samt gå på diet, kommer det att spela en hel del favoritband i stan, som jag dessvärre kommer att missa. Däribland Ufomammut, Rival Sons och Year of The Goat bland annat. Men jag hoppas att jag kan gå på Pentagram (om det då finns biljetter kvar). Det får bli en annan gång annars (om Bobby Liebling håller sig vid liv).

Kvaliteten på det jag stoppar i mig kommer att bli högre. Slut på skräpmat och stor stark. Eftersom jag bara kommer att kunna stoppa i mig en bråkdel av allt jag kunnat innan så blir det viktigare att ha koll på vad som åker ner i foderluckan. Socker är för det mesta ingen höjdare, likaså väldigt fet mat. Bara sedan frugan opererades har vår mat i familjen blivit ett rejält snäpp nyttigare.
Även på alkoholfronten räknar jag med en kvalitetsuppryckning. Då det man dricker hamnar i tarmsystemet ganska omgående (Vinlavemang någon?) riskerar man att bli berusad fortare, vilket i sin tur innebär att det blir mindre av den varan och då kan man kosta på sig att njuta av godare varor såsom en och annan flaska Amarone.

Hur det kommer att påverka bloggen? Ingen aning? Kanske i viss mån, men troligtvis inte i någon större utsträckning.

4 kommentarer:

  1. Jag skickar positiva rockvibbar åt ditt håll. En nära vän har genomgått detta och det har varit en hjälp för henne. Hoppas att vi får följa din resa:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. På ett eller annat sätt kommer det nog att bli en del. Frugan och jag har pratat om att starta en separat blogg tillsammans för ändamålet, men då vill vi få en egen twist på det hela och inte bara en "titta så mycket jag minskat i vikt" blogg.

      Vi får se. :-)

      Radera
  2. Lycka till! Det finns ingen som helst anledning att inte tänka på sin hälsa.

    Dock är det som det är med konsert-tischor, tycker oftast att den storlek som alltid finns kvar är XL eller XS om man inte är snabb.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...