söndag 13 januari 2013

Recension - Attic "The Invocation"

Så, då provar vi att frångå de enbart positiva recensionerna. Detta är en recension  
som jag har haft liggande ett tag och varit i valet och kvalet om jag skulle publicera eller inte. Men här är den i alla fall.

Tyska Attic, från Ván Records och med relesedatum 7:e December, är en svår nöt för mig att knäcka. Jag vet inte riktigt hur jag skall ställa mig till dem helt enkelt. dom har i alla fall släppt sitt debutalbum "The Invocation"

Snyggt omslag

Å ena sidan är dom duktiga och gör bra låtar. Å andra sidan, dom är så förrädiskt lika King Diamond/Mercyful Fate. Och det är här som min kluvenhet ställer till det. För jag gillar ju den Danska förlagan, även om jag inte är tokig i honom.
Så visst, jag skulle kunna se detta som ett väl fungerande, kärleksfullt gjort, komplement eller rent utav inbilla mig att det är en ny skiva av just King Diamond. Men, samtidigt är det mer eller mindre en karbonkopia av en artist som, milt sagt, har ett väldigt eget uttryck. Dilemma!!

Särskilt nu när Kungen har verkat pigga på sig ordentligt efter operationer och en bra sommar spelningsmässigt, så det ser ut som om det kommer ett nytt album från originalet.

Men åter till Attic. Dom har ett stort minus från min sida, förutom att jag har svårt att ta till mig musiken problemfritt, och det är deras corps-paint.
Jag är så förtvivlat trött på det och det ger mig mest vibbar av den Nordiska Blackmetal-scenen som jag helt enkelt inte orkar med i större doser. Får nog helt enkelt försöka reda ut en gång för alla vad det är som stör mig så med det. :-)
Visst hojtar nu vän av ordning, King Diamond har även han målat ansikte! Ja! säger jag, det finns fler som jag gillar som har det, t.ex. Kiss, men dom är för det mesta förlåtna för att dom är någon form av pionjärer inom området och gjorde det till sin grej innan Blackmetal folket tog det till absurdum. Det är i mina ögon väldigt få som kan få till det så det känns bra.


Dock efter ett antal genomlyssningar av skivan så får jag nog, för min egen del, skriva upp bandet som en form av Tributeband helt enkelt. Dom är som sagt inte dåliga, stundtals riktigt bra, men det blir på något sätt knas i huvudet, som jag inte riktigt får ihop. Men, kan man se bortom likheten och i stället se det som en naturlig fortsättning på King Diamonds arv, så är det en fullträff.
Men ta gärna och lyssna på dem och bilda din egen uppfattning, för det är dom värda.
Skulle vara roligt att höra vad ni andra därute tycker.



Torra fakta:
-------------------------------
Line-up:
Meister Cagliostro – Sång
Katte – Gitarr
Rob – Gitarr
Chris – Bas
Roman –Trummor

  
Låtlista:
1. The Hidden Grave (intro)
2. Funeral in the Woods
3. Join the Coven
4. Edlyn
5. Ghost of the Orphanage
6. In the Chapel (intro)
7. The Invocation
8. The Headless Horseman
9. Satan's Bride
10. Evil Inheritance

Skivsläpp: 2012-12-07
Skivbolag: Ván Records
Hemmaort: Tyskland

Facebook

Support The Bands That You Like!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...