onsdag 8 maj 2013

Recension - Burning Rain : Epic Obsession

När jag första gången såg Burning Rains senaste video "My Lust Your Fate", för ett tag sedan, så satte jag dem mentalt i gubbsjukerocksfacket (nytt ord för SAOL, glöm inte var ni hittade det först). Inget fel i det, jag kan hittas där själv ibland, men då helst bara om det i övrigt görs bra och med glimten i ögat, och det tyckte jag inte att Burning Rain gjorde.

 Men, så fick jag tillgång till resten av plattan, Epic Obsession och min första tanke var att helt enkelt att hoppa över den, men så kände jag ända att eftersom Doug Aldrich ändå är med och han har ett så pass imponerande track-record, så måste jag ju ändå ge skivan en chans. Och vilken tur att jag gjorde det.

Detta är den första plattan jag hör med gruppen, deras tredje i ordningen, så i skrivande stund kan jag inte riktigt jämföra med det tidigare materialet. Men det kan jag säga att jag kommer absolut att ta mig en genomlyssnare på de två första plattorna med, som av en händelse är på gång för återutgivning av Frontiers Records.

Epic Obsession bjuder på klassisk bluesbaserad hårdrock med sväng. Att Aldrich även kan hittas i Whitesnake är väl föga förvånande, då det stundtals andas just en hel del av den varan, särskilt om man ser till det nyare Whitesnake materialet. Det stora undantaget är nog att David Coverdale har en helt annan "Tounge in Cheek" approach till sina texter och framförande som jag inte riktigt hittar här, även om sångaren Keith St. John ofta låter snarlik.

Ljudbilden på plattan är stor och svulstig, en riktigt snygg produktion om än aningen polerad. Sången är riktigt bra och har en skön rivighet. Gitarrspelandet är bra. Kompet är stabilt och bra utan att göra några större åthävor, men det kan nog bero mer på att här är det gitarren som är stjärnan i bandet. Det är på hela taget bra. Men det är inte fantastiskt.
Jag tror nog att man kan komma dit, om man just kan hitta den där lite djävulusiska suave känslan som man kan hitta hos Coverdale. Lite mer glimten i ögat och fan anamma. ;-)

Ingen skiva som kommer att hamna högst på årslistan, men den riskeras att spelas en hel del ändå.
Dock tror jag att det är en skiva som kan växa. Klart godkänd, särskilt om man redan gillar det andra bandet med Aldrich i.




Den Torra faktan:
------------------------------------------------------------
Line-Up:
Doug Aldrich - Gitarr
Keith St. John - Sång
Sean McNabb - Bas
Mat Starr - Trummor

Skiva: Epic Obsession
  1. Little Baby Thing
  2. The Cure
  3. Till You Die
  4. Heaven Gets Me By
  5. Pray Out Loud
  6. Our Time Is Gonna Come
  7. Too Hard To Break
  8. My Lust Your Fate
  9. Made For Your Heart
  10. Ride The Monkey
  11. Out In The Cold Again
  12. When Can I Believe In Love
  13. Kashmir *
  14. Heaven Gets Me By (acoustic) *
 * Bonus tracks.

Skivsläpp: 2013
Skivbolag: Frontiers Records
Hemmaort: USA

Facebook





Support The Bands That You Like!!

1 kommentar:

  1. Din recension i maskopi med musikvideon gör att jag måste utforska detta album.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...