onsdag 5 juni 2013

Recension - Jorn : Traveller

En av Metallens stora röster Jorn Lande släpper i mitten av Juni sitt senaste album, "Traveller". Vet inte riktigt vilket nummer i ordningen? Då ju mannen Jorn varit inblandad i det mesta av symfonisk metal som sett dagens ljus känns det som, vilket gör att det inte är helt lätt att hålla ordning på allt.

Jag skall väl inte säga att jag är något stort fan av Jorn från början och även om denna skivan på inget sätt är dålig, så vet jag inte om det förändras nämnvärt.
Detta kan dock mer bero på att jag inte fick dem på min radar förrän ganska nyligen. Visst, jag hade hört talas om dem och herr Lande tidigare, men därifrån till att lyssna på dem, det är en annan femma. Hade jag däremot hört dem under mina värsta Metal år under 80-90 talet, så hade det nog varit en helt annan historia. Men så är nu inte fallet. Så det kan förklara min svalhet gentemot bandet.

Men nog om det, tillbaka till den aktuella skivan.
Jorn Lande besitter som sagt en gudabenådad pipa och han vet hur han skall använda den och han har ett kompetent band som hjälper honom framföra deras melodiösa och symfoniska metal. Om man jämför med det som jag hört tidigare så upplever jag att det blivit aningen mer tyngd och blues i musiken. Och det är positivt för min egen del. Var bandet har sina rötter går det inte att ta miste på, referenserna är idel namnkunniga akter, där den som är mest tydlig är DIO. Man skulle kunna se Jorn som något av en arvtagare.

Men där slutar likheterna på något sätt, åtminstone från mitt sätt att se det hela. Att verka på arenan av kraftfull fantasy metal är en balansgång på en väldigt skör tråd. En balansgång som just Dio var mästerlig på. Jorn fixar det för det mesta, men ibland blir det lite för mycket. Det känns stundtals som om det blir lite för putsat, poserat och lite för lite hjärta, lite mycket studio om man så säger. Tyvärr tror jag inte att detta kan uppvägas på scenen heller, för den enda gången jag sett dem Live var när dom öppnade för Motörhead häromsistens, och min reaktion då var att man mest levererade uttjatade och daterade poser och en ganska trist show. Så att lyssna på dem på skiva är åtminstone för mig att föredra.

Men, som sammanfattning: Det är en helt OK skiva, med ett kompetent band. Jag tror mest att det faktum att jag inte blir lyrisk, mer beror på att jag befinner mig på en helt annan plats i min egen musikaliska odyssé.

Favoritlåtar just nu : "Make Your Engine Scream" och "Traveller"
Betyg: 6/10

Den Torra faktan:
------------------------------------------------------------
Line-Up:
Jorn Lande - Vocals
Trond Holter - Guitar
Jimmy Iversen - Guitar
Bernt Jansen - Bass
Willy Bendiksen - Drums

Skiva: Traveller
  1. Overload
  2. Cancer Demon
  3. Traveller
  4. Window Maker
  5. Make Your Engine Scream
  6. Legend Man
  7. Carry The Black
  8. Rev On
  9. Monsoon
  10. The Man Who Was King

Skivsläpp: 2013-06-14
Skivbolag: Frontiers Records
Hemmaort: Norge

Facebook
Spotify
Hemsida




Support The Bands That You Like!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...