lördag 21 september 2013

Polar'n Per tipsar - Stone Temple Pilots läcker låt!

Helt plötsligt kommer ytterligare ett livstecken från Stone Temple Pilots (STP). Det är ett andra ljudläckage  efter de gjort sig av med Scott Weiland (sång 1986–2003, 2008–2013). Låten "Black Heart" (klippet nedan) är är hämtat från den kommande EPn, "High Rise".

Precis som på första låtläckaget, "Out Of Time" som lades upp av Kerrang Soundcloud, är det Chester Bennington (sång Linkin Park) som står vid mikrofonen. Chester är en erkänt duktig sångare som jag antar kommer ge en riktigt stark live-sång till akten. Frågan är hur detta påverkar både Linkin Park och förmågan hos STP att åka runt på turné.

Jag ser hur som helst fram emot att se dessa herrar levande i dess nya konstellation.



Personligen tycker jag att man känner igen det klassiska STP-soundet, och med Chester behåller man i stort samma uttryck, kanske är det något mer precist, typ mer städat, men det är ett helt OK sound som levereras. STP betydde mycket för slitaget på min stereo under nittiotalet, deras två första plattor är milstolpar om jag ska summera grungen. Jag tänker på fantastiska "Core" (1992, med kioskvältaren och genombrottshitten "Plush") och ännu bättre "Purple" (1994)

Samtidigt måste jag tillstå att jag var minst sagt skeptisk till att höra Chester i bandet från början (även fast jag tycker han gör en suverän insats i Linkin Park), men det här funkar... Så fortsätt kvällen med att ta några toner i klippet nedan! 7 oktober släpper Stone Temple Pilots loss sin nya EP... Spännande va?

/Polar'n Per



Tre starka kort med Stone Temple Pilots:
1. Pretty Penny (i klippet ovan, med Chester)
2. Flumdriven grunge!
3. Toner med slöjor av orient och Bossa Nova



Mer om Stone Temple Pilots:
...på webben
...på Spotify

2 kommentarer:

  1. Hmm, spännande. Senaste klippet var en aning poppigare än förväntat, men inte dåligt.

    SvaraRadera
  2. Ja, tror det blir så med Chester!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...