måndag 7 oktober 2013

Det finns grader i helvetet.

Ok, det här kommer inte att handla om Rock på något sätt, men kära läsare, det finns en annan värld därute. Idag skall vi prata dansmusik, modern sådan. När man radiosurfar så får man sin beskärda del av dansmusik och för det mesta så passerar den förbi mig helt. En del väljer att kalla det klubbmusik, Electronic Dance Musik eller DJ:s, kalla det vad ni vill, dansband funkar kanske det också.  Och i kölvattnet på akter som Swedish House Maffia och andra i samma genres framgångar verkar var och varannan ge sig in i det träsket. Jag förstår det helt enkelt inte, det är inte min bag.

Men!

Det finns undantag. Det finns alltid undantag. Senaste tiden har det slagit mig att det finns en artist på den här himmelen som faktiskt tilltalar mig. Avicii. Inte på grund av musiken i sig, den lämnnar mig i stort sett lika kall som för övriga i genren. Det som skiljer sig, och det med råge är dels hans sociala engagemang och texternas innehåll. Det kan vara att jag är novis inom genren, men jag upplever honom som ganska ensam när det kommer till texter med någon form av intelligent innehåll inom dansmusiken.

Jämför gärna själva, här är Avicii's senaste låt "Wake Me Up" som går flitigt på radio just nu.


Och här en annan låt som ligger på listorna nu, som jag helt sonika väljer ut som representant för vad jag anser vara den lite mer allmänna varianten av EDM.
Brittney Spears - "Work Bitch" Där min tolkning är att det enda den överhuvudtaget ger, är om möjligt att man stänger av ljudet och bara tittar på videon (mansgris jag eller? Fast jag menar ju att det är bilen man skall kika på) :-)

5 kommentarer:

  1. Shit! Jag såg inte den där komma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att kunna röra om lite ibland. Vem vet, kanske kommer det något om min första Hip-Hop konsert i fredags också. :-)

      Radera
  2. Jag har sett Public Enemy, Beastie Boys, Cypress Hill och Prodigy, så varför inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. som sagt, behöver inte vara dåligt...:-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...