torsdag 26 juni 2014

Recension - Sonic Mass : All Creatures Strange

Ibland snubblar man över saker som sätter sig omedelbart och ibland behöver dom lite tid. Sonic Mass, med sitt album All Creatures Strange, är nog lite av båda delarna.

Först av allt, det är egentligen inget nytt album, det släpptes i December förra året, men det var bara för ett par veckor sedan som jag hittade det.

Det var något i tonen som direkt slog till och fick mitt gillande. Antagligen svänget i samband med den lite lo-fi känslan som produktionen har. För här pratar vi absolut inte om något överproducerat jox, utan mer känsla och hjärta, och det är något som har en viss plats i mitt inre musiklandskap.

Och sedan är det det där odefinierade som får mig att återkomma till dem gång på gång, som får skivan att växa lite varje lyssning.

Det osignade bandet är en kvartett med sin bas i London och musiken dom levererar är en experimentell, psykedelisk och härligt svängande bluesbaserad stoner. Samtidigt som det svänger och gungar loss, så har dock musiken en underliggande mörk ton som ger ett något suggestivt och obehagligt intryck. Det är lite som i en intensiv scen i bra skräckfilm. Det finns något obehagligt under ytan ibland, som jag inte riktigt kan sätta fingret på, men ändå inte kan låta bli att utforska.

Jag skrev för en tid sedan om en låt jag hittat på bandcamp, "What I Used To Belive" av Day Of Devil. Låten är fruktansvärt dåligt producerad, men har något spöklikt och förhäxande över sig som gör att den sätter sig hos mig.
Lite så är det med Sonic Mass. Det är något som suger tag och gör att jag vill lyssna på mer. Det kan dessutom vara en viss likhet i det svävande gitarrspelet som står för förhäxningen, som gör att jag förknippar dessa med varandra.

Även omslaget, av Barney Bodoano, har en kvalitet som jag gillar. Även här pratar vi om hemmasnickrat lo-fi,, men det finns detaljer som jag skulle vilja ha uppfunnit själv så pass att jag misstänker att jag kommer att sno dem till egna alster. Dessutom speglar det musiken på ett perfekt sätt enligt mig.
Och som detta inte vore nog, du laddar ner skivan till "Name Your Price" pris, så det finns inte mycket att orda om. Hugg in! Från mig blir det bra betyg. Solida 3/5 ess, gränsande till en 4.



Sammanfattning:
Betyg: 3/5
Ess
Favoritspår:  Widow Stone & Pentagon Chameleon
Skivbolag: osignerade
Release: December 2013






Bandet består av följande lirare:
Nick - Voice and SG.
Josh - Sattelite and Voice.
Ben - Precision Rat Puss.
Dave - Tub Thumps and Skreee!


Tracklist:
Skivan innehåller 8 låtar á ca. 44 minuter.
1. Iron Bong 04:39
2. The Order 04:33
3. Widow Stone - The Black Lodge 10:33
4. Rise Of The Royal Reptile 05:30
5. Black Acid Nightmare 02:46
6. Pentagon Chameleon - To The Devil... A Daughter 08:21
7. Science Of Sleep 03:49
8. All Creatures Strange 06:13






  • 01. Our motherash
  • 02. Ocean deep
  • 03. Equators
  • 04. Depth of the sun
  • 05. Humans
  • 06. With eyes wide open
  • 07. The drum
  • 08. Bound to be machines
  • 09. Trails and passes
  • - See more at: http://www.globaldomination.se/reviews/greenleaf-trails-and-passes#sthash.bYPJKWQX.dpuf




  • 01. Our motherash
  • 02. Ocean deep
  • 03. Equators
  • 04. Depth of the sun
  • 05. Humans
  • 06. With eyes wide open
  • 07. The drum
  • 08. Bound to be machines
  • 09. Trails and passes
  • - See more at: http://www.globaldomination.se/reviews/greenleaf-trails-and-passes#sthash.bYPJKWQX.dpuf
    Facebook
    Bandcamp

    Support The Bands That You Like!!

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...