fredag 5 september 2014

Fredag, dax för lite vintips!

 I det stora landet i väst finns det en vingård, Wines That Rock, som drivs av vin och musikentusiasten  Mark Beaman. Här gör han vin utifrån inspiration från rock n roll. Så det är inte banden själva som har letat rätt på något billigt jox att hälla på flaska för att kunna kränga sitt varumärke. Så därför jag givetvis nyfiken på om det borgar för bättre kvalitet eller ej. Fortsätt läsa så kommer svaret....

Här i Sverige har vi nu fått möjligheten att kunna köpa The Police, Rolling Stones och Pink Floyd vinet genom Brands For fans försorg. Huruvida de andra vinerna kommer att komma till våra systembolag låter jag vara osagt (dvs. har jag ingen aning om?) Däremot har jag lyckat lägga mina smutsiga små fingrar på två av de nu tillgängliga. Flaskor som representerar band som jag gillar väldigt mycket utan att för den saken bli fanatisk, så vi får väl se vad vinerna gör för det hela.

Rolling Stones - 40 licks Merlot

Det första vinet jag provade blev Rolling Stones. Ett behagligt och lättdrucket vin, med smak av körsbär. Helt klart det bästa merch-vin som dittills har provsmakats här hos Spader Ess. Ett torrt vin med en behaglig eftersmak (om än lite kort (som ett virvelkaggeslag, underbart men kort)). Dock inte så bra att det motsvarar sin prisbild, på 139:-, så är det ändå ett klart steg i rätt riktning.
Sammanfattningsvis kan man se det som att vinet avspeglar skivan som fått ge namn åt den. Ett samlingsalbum: En bra samling, men kanske ändå inte riktigt tillfredsställande för en luttrad samlare... Dock en snygg etikett och ett bra vin, som bör tilltala vilken Rolling Stones diggare som helst, åtminstone någon gång då och då. För, trots att det är ett förvånansvärt bra vin, så är det nog som vanligt, en kul grej för fans till bandet. Och det finns det ju många av, så försäljningsmässigt tror jag nog att det kan bli en hit.
Eller rättare sagt, kan Montazamis viner bli tillräckligt poppis för att hamna i systembolagets ordinarie sortiment, med hennes något blygsammare kändisfaktor, och riktigt usla innehåll, så borde det här vinet vara något för topplistorna. Vem vet, kanske är vinet tvärt emot bandet i fråga, och kan åldras för att nå sin största hitpotential? En annan fråga är dock om det tål att lagras lika länge som stenarna?


The Police - Synchronicity Red Wine Blend

Nästa flaska för provsmakning (inte samma dag såklart) var The Police.
Ett vin som jag av någon anledning var mer nyfiken på, men samtidigt hade mindre förväntningar på. troligen för att det är en mix av olika druvor vilket gör att det är svårt att i förväg ana vad som komma skall.
Blandningen består av  Carignane, Zinfandel, Syrah, Petite Sirah, Grenache and Viognier.
Vilket kan kännas som en salig blandning, och det är nog just vad det är, med betoning på salig. Detta är faktiskt ett riktigt gott vin.
Ett väldigt bärigt, något torrt vin med en behaglig eftersmak som hänger kvar som en skön sustain med lätt distorsion. Lättdrucket och matvänligt är nog en bra chefs-sammanfattning.

Enligt mig piskade det vinet, som jag bara dagen innan utropat till bästa Merch-vinet hitills, och det ganska ordentligt (se ovan).
Äntligen har vi här ett vin som börjar närma sig att vara prisvärt, även det ligger på 139:-. Inte billigt, men helt klart mest prisvärt av band-vinerna (so far, hoppas ju givetvis på mycket mer kvalitet i genren Merch drycker (Pink Floyd finns ju t.ex.. kvar att smaka)).  Hade det legat någonstans mellan 80-90 kronor så hade det kunnat få följa med hem lite mer vardagsmässigt, både med eller utan kopplingen till The Police.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...