onsdag 4 mars 2015

Recension - The Answer : Raise A Little Hell

The Answer är tillbaka med sitt 5:e album, Raise A Little Hell. En skiva som jag har fått vrida och vända på flera gånger innan jag bestämt mig för vad jag tycker om den. Den innehåller en ansenlig mängd låtar, och min slutgiltiga bedömning är nog att skivan hade mått bra av att ha några färre, för det finns en hel del bra låtar, men även ett par gäspningar som jag har lite svårt för. En annan sak jag har haft i åtanke är att låtarna (dom bra då) och ljudbilden inte riktigt stämmer överens alla gånger. För de bästa låtarna är rätt stökiga och röjiga nummer, men produktionen är lite väl slick och polerad. Det saknas lite nerv och hunger på något sätt. Det är bra framfört, men utan geist.

Med det sagt så är det ändå en ganska bra platta, som öppnar med allsångsaspiranten "Long Live The Renegade" som hintar mot AC/DC. Och det är i det landskapet som dom fungerar som bäst, när dom levererar partymusik med drag.
Skivan innehåller dock ett par låtar som jag får lite rysningar av, såsom "Cigarettes & Regretts" och "The Other Side", blir lite för Amerikanskt sliskigt trots att bandet är från Nordirland. Sedan har vi ett par låtar som inte är dåliga, men heller inte direkt jättebra. Men så dyker det upp riktiga pärlor som "Aristocrat" och "Last Days Of Summer" och "Raise A Litlle Hell" som väger tillbaka allt till gruppens fördel. Dock hade man nog vunnit på att korta ned skivan lite, från de nuvarande 12 låtarna, och fått en mer homogen samling låtar.

Betyget landar till slut på 3/5 Spader och det är nog egentligen de tre låtarna jag nämner som pärlor som ger det betyget, för dom är riktigt bra. Trots detta, så kan man nog räkna med riktigt trevliga stunder nu när The Answer ger sig ut på vägarna, då dom har en hel del bra material att gräva ur sedan tidigare.

Skivan släpps den 6:e Mars via Napalm Records.