lördag 20 juni 2015

Recension - Renaissance Of Fools : Spring

Renaissance Of Fools som består av medlemmar från lite olika håll, släpper nu sin andra platta, Spring

Min första reaktion när jag läste låtlistan på den var, här har vi ett försök till en tema platta, likt 2112. Och visst, är det en progressiv temaplatta även här, men där slutar nog likheterna med Rush storepos. 
För efter bara ett par snabba genomlyssningar kan man snabbt konstatera att även om skivan är bra, så når den inte upp till samma nivåer. 
Nog om det.






 På det hela taget är det en bra skiva, jäkligt bra framförda låtar på alla sätt. Men jag saknar själ. Jag saknar attack. Jag saknar lite fan anamma. Framför allt i sången som mestadels är släpig och seg i sitt framförande. Det blir lite för utdraget, monotont och polerat för min smak. Jag skulle vilja ha mer av det man anar i startriffen och lite här och där i låten "Scars". Det finns en del andra låtar som låter oss ana detta, men det släpper aldrig riktigt loss.Det blir lite för svalt.
Och trots det, så finns det en hel del pärlor på skivan. För det är egentligen ingen dålig platta, det är bara det att den inte heller är skitbra. 
Tyvärr, för jag känner att den har potential. Betyget denna gång skulle nog snarast hamna i mittfåran, 2,5 om jag hade delat ut halva poäng, men eftersom jag ändå hittar en hel del bra låtar och att jag anar något riktigt bra under ytan, så får det bli 3 Ess av 5 möjliga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...