tisdag 4 augusti 2015

Polar'n Per ser Lenny Kravitz på Gröna Lund

Lenny Kravitz på Grönan (Foto: Mikaela Finne)
Mannen, myten, legenden, den ascoola Lenny Kravitz äntrar Stora scenenGröna lund ikväll. Han gör det något sent som ett tolv (12!) man starkt band. Det finns tre körtjejer, klaviatur, trumpet, dubbeluppsättning sax och obligatoriska rockkittet med bas, trummor och gitarr, det är med andra ord mastig funk som erbjuds! Ljudbilden kan inte beskrivas som annan än asfet! 

Men, Lenny, Lenny, Lenny... Var är du Lenny?

Stockholm bjuder till med sol och tjugo plusgrader och det är långt mycket mer folk än jag kunnat ana, och man märker att det är något som är på gång då en jäkla massa folk tagit sig till scenområdet, mellan Fritt fall och Spökhuset, i god tid för att kunna avnjuta kvällens höjdpunkt!

Själv har jag haft första arbetsdagen, men allt känns genast roligare med lite polare i publiken, även fast jag tycker mig kunnat räkna in fler av mina "kändisar"... Men Grönan är tätt i afton och Lenny svänger precis som förväntat... Denna konsertsommar står dock olyckor i fokus, jag tänker på Dave Grohl som hade en jäkla jobbig kväll på Ullevi tidigare i sommar och även på denna tillställning där konsekvenserna av olyckskorparna inte var lika stora... 

Under giggets andra spår, "It ain't over 'til it's over" spricker Lenny Kravitz brallor varpå ett kortare brejk/solo får ge honom tid att avdramatisera tillställningen innan den tar vid igen (med nya byxor!)...

Det är funkig rock precis så som James Brown hade önskat att det framfördes och det inkluderar solo efter solo. Bas, trumma, gura, trumpet, sax och gud vet vad. Sen samma igen i några låtar senare. Han vrider fullkomligt musten ur klassiker som "My mama said", "Always on the run", magiska "I belong to you" och vackra "Let love rule" med solopartier som spänner långt över vad som behövts för att leverera sitt funkiga budskap... När är nog nog, tänker jag flera gånger under framträdandet och det märks på publiken som kokar för att sen svalkas av till solo efter solo...

I det avslutande solot till den fantastiska "I belong to you" kommer jag på mig själv med tanken att det är om Lenny Kravitz Tenancious D:s fantastiska "Fuck her gently" handlar... Det är så vackert. Det är så sött! "...and fucking give her some smoochies too!", typ! 

Precis som Jack Black sjunger... Jag drar iväg i tanken och det är ett bevis på att nog inte är nog när låtarna drar iväg till funkiga evighetssolon!

När settet har levereras känner jag mig mer och mer frustrerad, för jag saknar dragigare låtar som "Fly away" samt personliga favoriter som "Bankrobberman" och "Taxi driver". Kvällens prioriteringar går i annan riktning än min vilja, den drar snarare mot solidaritet med det funkiga tolvmannabandet, långt mycket mer än med rockpubliken som Lenny Kravitz så enkelt har i sitt grepp framför sig.

När han stänger konserten med riviga och medryckande "Are you gonna go my way" händer det grejer som gör att frågorna hopar sig långt mer... Wow, det där vill jag ha mer av, men det är sista låten... Kan det stämma? Två minuter kvar... Kom igen... Var var Lenny himself i alla utsvävningar?
Visst svängde det av bara fan, men var är Lenny? Jag vill ha mer!
Han liksom skiner till och försvinner i långa partier, sen kommer han tillbaka, skiner till för att åter försvinna igen. Lite som denna sommar faktiskt, även fast vi slipper moll och regn denna vackra sommardag.

Gigget ska givetvis ha två starka ess i betyg (av fem möjliga) för den upplevelse vi får, långt utanför hårdrockens referensramar. Ska jag vara uppriktigt ärlig så hade jag nog själv gärna släpat runt på så många polare jag kunnat samt gladeligen dragit med dem upp på scen om jag givits den möjligheten som artist som Lenny Kravitz har, det är ju ändå en duktig cirkus i funk som vi bjuds på!
Som James Brown hade sagt det, "I feel good!", men bara det liksom!

/Polar'n Per

Setlist (något osäker på den, men, men...)
1. Frankenstein
2. It ain't over 'til it's over + solo och därefter brejk för scenstrul (då brallorna sprack)
3. Belive
4. American woman + solo
5. Dancing 'til dawn
6. Sister
7. Always on the run + solo
8. I belong to you + solo
9. Let love rule + solo
10. Are you gonna go my way

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...