torsdag 3 september 2015

Recension - Jackson Firebird : Shake The Breakdown

Det är alltid lika imponerande med tvåmannaband som låter som ett helt världskrig. Det gäller även i fallet med den Australiensiska duon, Brendan Harvey och Dale Hudak i Jackson Firebird.

Plattan innehåller 12 låtar med brötig och svängig "balls-out" Rock n' Roll. Det svänger och gungar, men blir inte långtråkigt för någon stans i det hela finns det även en experiment ådra. Denna experimentlusta kan ibland ge en något osammanhängande känsla och det beror nog på vilket humör man är på när man lyssnar. Ibland får jag lite känsla av Janes Addiction och Rage Against The Machine på bluespiller. Skivan kan därmed ge ett lite splittrat intryck, men var för sig så finns det massor av bra låtar. Vissa låtar bjuder även på ruggigt snygga riff och skönt bluesgung. Allt med en rätt kaxig och punkig attityd. Man kan sammanfatta skivan lite med högoktanig energi.

Det finns dock några låtar jag kunde varit utan, tex. "The Clapping Song" som är baserad på någon barnramsa. Den kändes lite kul första lyssningen men sedan blir den snabbt tröttsam. 
Däremot tycker jag mycket om deras cover på Queens gamla dänga "Fat Bottomed Girls" som nu efter MTV VMA gala och hur populärmusiken presenterats den senaste tiden kan ses som mer aktuell än någonsin.

Jag har velat fram och tillbaka runt betyget. Men till slut ger jag skivan ett betyg av starka tre Ess av fem. Dock känner jag att framför allt vissa låtar växer med tiden och en hel del av dem skulle kunna ha en självklar plats på vilket blandband som helst. Skivan släpps dessutom på en snygg vinyl. Finns i handeln via Napalm Records 2015-09-04.


Hemsida
Facebook
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...