lördag 9 april 2016

Polar'n Per recenserar Lillasysters platta 4

Lillasyster - 4 (2016)
Fan, vad nöjd jag är med "LOK:s nya" platta med Lillasyster. Från första riff och trumtakt vet man vad man får från göteborgarna i Lillasyster, det blir övertydligt när sång och text kryddar upp helheten så som den karaktäristiskt gör för detta band!

Lillasyster bytte skepnad från att vara Rallypack med både engelska och svenska texter till att återta det helsvenska formatet som LOK gjorde så bra. Bandets Martin Westerstrand (sång) och Daniel Cordero (bas) är de kvarvarande medlemmar från denna tid med LOK, men prägeln från den tiden som definierar Lillasyster är 100%. Martins sång är bättre än någonsin på den här plattan!

Den största skillnaden är att bandet mognat utan att kompromissa på testosteron och rak leverans! Möjligen är det i texterna det märks, det är liksom en logisk förlängning, inte något omdefinierat!

Här får ni en genomgång låt för låt!

Inledande "Ej till dig" är en typisk öppning som vandrar lyriskt på svenska genom motsägelser. Refrängen "Den här låten är ej till dig!" kommer eka genom publiken och ger mig den där känslan av välbehag som en platta ska öppna med.

I "Bruten Stålman" visar Martin sin talang för svenska språket och hur han vrider och vänder på mänsklig sårbarhet med maskulin råstyrka! Det är en grym låt som utan sin text och framförande/sång skulle vara betydligt mer medioker även fast det ligger så mycket snygga arrangemang i låten. Han har något extra, denne ordkonstnär!

Det är i avspänt/helspänn, rim och takt Lillasyster är bäst! Plattan överlag är betydligt mer vuxen än denna låt! Skönt att höra den gamla lite lättsamma delen av bandet. I tredje spåret "Skål" skapar man en partylåt som åtminstone kommer rulla i min Spotify-lista då festligheter ska tonsättas framöver. Referensen till Svullos "För fet för..." ...just saying! Nedan följer deras nästan dagsfärska video.



I "Mörk Materia (Som Ler)" tas vi tillbaka till "Stänkskärmar"-eran med LOK. Jag behöver inte säga mer än att här svänger det grande muchos och att gitarren ligger som en signatur över LOK:s koncept!

Singeln 'Krossat glas" kanske är den låten som är "mest Lillasyster". Det är en snygg låt som känns jäkligt modern i sin tappning. Jag gillar det jag hör och faktum att en singel inte nödvändigtvis är en plattas bästa spår är tydligt här... även fast det är en riktigt bra låt! Denna låt var första singel från plattan.



Favoriten på plattan är "Tussilago". Det är vår i luften. Vackert och fult blandas formidabelt med tempo- och tempramentsväxlingar. Det är enligt mig kanske den bästa radiocatchiga hårdrockslåt som gjorts på svenska sen Rallypacks "Traktor" (Sod Off, God! We Believe in Our Rockband, 2004) och LOK:s fantastiska "LOK står där dom andra faller" (Naken, blästrad och skitsur, 1999)

"Vi kommer alltid hata dina barn" är även den typiskt Lillasyster-provokativ. Jag har svårt att värja mig för raderna av ord som läggs ut som rytmer. Det här är klister i hitlistan!

"Städer i brand" är en låt som kommer ha bra driv live! Det är en energisk rackare till låt.

"Trappramlaren" är plattans roligaste låttitel. Låten står sig ändå som en av de allvarligare låtarna på plattan textmässigt. Jag gillar hur bandet snyggt broderar ihop renare partier med stycken av mer sammanvägda instrumental närvaro! Sticket är grymt efter refrängen!

"Detta är mitt rop på hjälp" är en halv-akustisk upplevelse som sticker ut från bandets i övrigt homogena platta. Här är en vacker låt inklämd bland massa machoattityd igen. Precis som i "Bruten Stålman" bär texten låten, men här kommer även stråkar och cello att krydda plattans avslutning! Bra låt!

Det är dags att summera!

Plattan drar fyra stark ess direkt på giv (av fem möjliga) och jag vet att jag har några byten på mig att dra ett sista femte ess till min hand! Här finns inget att maska. Inget att dölja. Det här ska spelas...

Fråga mig om en månad... Antingen sitter femman klockrent, eller så sitter jag fortfarande med ett fånigt leende trygg med detta fyrtal i betyg. Lillasyster levererar en solklar 4:a med sitt senaste vax "4"... det är inget konstigt med det!

Har ni inte fattat hur bra Lillasyster är innan så är det dags att ge bandet en chans!

/Polar'n Per

Tre starka kort med Lillasyster:
1) Det är jäkla schysst med svenska texter
2) Hårt och bra
3) Funkar kanon live


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...