torsdag 20 oktober 2016

Recension : Haddock : Captain Wolfe's Journey To The Center Of The Sea

Helt underbara Haddock är äntligen tillbaka med en ny EP, Captain Wolfe's Journey To The Center Of The Sea.

Deras förra alster är en skiva som till och från snurrat flitigt här hemma. Mycket känns bekant från den förra EP:n, men det som skiljer ut sig lite extra är att låtarna fått en aning annan uppbyggnad. Det är inte riktigt den traditionella låtuppbyggnad så som man förväntar sig, med tydliga verser och refränger, även om dom finns, utan här ligger fokuset mer på historieberättandet.

Denna gång triggas ännu en nerv hos mig genom det maritima tema som titellåten ger, då jag är sprungen ur en familj med en stor förkärlek för gamla segelfartyg och sjömans historier genom min far vars konstnärshjärta bultade extra hårt för just segelfartyg och sjömanshistorier. Vilket osökt för mig in på omslaget. Vackert! Så, tillsammans med just titelspåret så har vi en vråltung och modern sea-shantie. Me like! Tungt och långsamt. Ibland känns sångmelodin lite ur fas med musiken, men det gör det bara mer intressant. Ett måste!

Vad det gäller kritik, kan jag bara återvända till det jag sade i recensionen över deras förra EP, det blir för kort. Hur mycket jag än gillar det man hittills gett ut, är två, om än svinbra, EP:s allt för lite. Dags för en fullängdare! Men bortsett från den lilla detaljen kan jag inte annat än rekommendera plattan.  Dessutom är omslaget vansinnigt snyggt. Här finns allt för ett toppbetyg, förutom längden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...