torsdag 24 maj 2018

Recension : Nils Patrik Johansson - Evil Delux

Alla som följt denna blogg vet att jag inte är så förtjust i pompös svulstig synt metal alá Sabataon, Civil War och Astral Doors. Enstaka sånger kan vara ok, men i en samlad mängd blir det bara för mycket.

Vilket gör att att jag blir lite fundersam när jag sitter med Nils Patrik Johanssons första soloplatta, Evil Delux, i handen. Det han gjort tidigare i just Civil War och Astral Doors har som sagt inte lämnat några större spår i mitt inre. Hur blir det nu med solodebuten? Fakta är ju att Nisse har en helt ok pipa, även om den allt som oftast låter aningen krystad. Skall han nu ta lite nya spännande tag?






Nä, det blir samma av allt det gamla. Det är svulstighet, det är pompöst, det är plattityder, om än trallvänliga melodier, dubbelbaskaggar, syntmattor och inget nytt under solen överhuvudtaget.
Även om jag först blev lite positivt överraskad, för öppningsspåret, "Evil Delux", kändes lite svängigt och med lite glimten i ögat. Men jädrar vad det gick fort över, för redan nästa låt, "Estonia", som handlar en person som håller på att lida drunkningsdöden, under Estoniakatastrofen. Men till skillnad från en annan låt med liknade tema, "Balladen om Briggen Blue Bird av Hull", som ger mig en klump i halsen varje gång jag hör den med Imperiet, så ger den här låten mig mer en smak av kräks i munnen, då den mer känns onödigt spekulativ. Den här känslan bara ökar i nästa låt, "Gasolin". För även om jag håller med om andemeningen i låten att många förövare kommer undan med för lindriga straff, så tycker jag att som i låten, på egen hand rensa i träsket med bensin, blir lite osmakligt.

Men som sagt, allt är inte mörker, det finns ett par låtar som är hyfsat bra. Titelspåret, Hyllningslåten till Metal, "Kings And Queens", till exempel. Men tyvärr gör det inte detta till en bra platta i mina öron. Men hjälper upp betyget till en 2:a.

2 - Godkänt. För fans & samlare

Album Rating: 2/5
Favourite Tracks: Kings And Queens
Label: Metalville
Release:  25:th May, 2018
For More Info Visit:
https://www.facebook.com/Nilspatrikjohansson/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...