fredag 29 februari 2008

Förbannad förälder

En sak som jag stört mig på ett tag nu är att konsertarrangörer, med stöd av en rekommendation från Socialstyrelsen, åsidosätter lagen om föräldraansvar. Socialstyrelsen har skrivit en rekommendation om att man skall åldersbegränsa konserter till 13 år pga. buller. Detta gäller med eller utan målsmans sällskap.

Frågar man konsertarrangörerna så säger dom att det är ett krav från Soc, men kollar man hos Soc så är det en rekommendation, vilket gör ganska stor skillnad lagmässigt.

Detta gör att jag inte kan ta med min musikintresserade 12-åring på konsert. Även om lagen säger att det är jag som som förälder som har ansvaret för att mitt barn mår bra. Att jag som förälder anser att det är ofarligt (givetvis med ordentliga hörselskydd) hjälper inte ett dugg.

Problemen slutar inte heller här, man kan dessutom helt godtyckligt bli avvisad vid ingången, om jag förstått det hela rätt, kan man bli tvingad att visa leg vid insläppet om en vakt inte tror att barnet i ens sällskap är 13 år. Hur många ungar under 15 har leg? Man kan helt enkelt bli avvisad och ens surt förvärvade biljetter för dyra pengar är plötsligt värdelösa, om man inte lyckas sälja dom på gatan.

Vad det gäller bullerföreskrifterna så verkar dessutom rekommendationen tolkas olika beroende på typen av arrangemang.
Vid tex. Monster Jam, som alstrar minst lika mycket skadliga ljudvolymer som på musikarrangemang, finns ingen åldersgräns
utan bara en rekommendation att man inte skall ta med barn under 3 år på grund av ljudvolymen. Konsekvent eller hur!
Fast det är klart, det är ju ett evenemang som troligen inte skulle sälja så bra om det inte var för de yngre tittarna.

Tack så jävla mycket för det! arrangörer i samarbete med Socialstyrelsen!!!

7 kommentarer:

  1. Eftersom jag redan är ursinnig så kan jag fortsätta rikta min ilska emot såna trångsynta idiotpuckon!
    Sverige o dess lagar *fnys*
    Finns det nåt annat land där staten/socialstyrelsen m.m rekomenderar styr o ställer och bestämmer hur var och när????

    Det måste väl för fagerlunden finnas viktigare saker än att bestämma att man ska vara över 13 om man ska gå på konsert!
    Hur många 13 åringar och under går inte med Mp3 i örona timmar ut o in,vem ska sätta den regeln??
    Att gå på konsert borde väl vara att rekomendera än att hänga i t-banan kankse???

    Man får spader ibland!

    SvaraRadera
  2. Japp!

    Man blir så trött. Dessutom har man ju numer konstaterat att de där jäkla 6-8 brödskivorna som Socialstyrelsen rekommenderade för en massa år sedan inte var så bra överhuvudtaget. kanske dax för dem att fundera lite på vad dom rekommenderar....

    Fast jag tror att det till stor del är flathet hos arrangörerna som för enkelhetens skull tolkar detta som krav, där man inte behöver oroa sig för biljettförsäljningen.

    SvaraRadera
  3. Det skall bli spännande att se hur det går, har biljetter till Kiss, för dottern och mig. 8 åriga lillebror är det inte ens en lönt att försöka få in trots att han har lika fina hörselskydd han. Behöver jag säga att han är ledsen...

    SvaraRadera
  4. ...de där jäkla 6-8 brödskivorna som Socialstyrelsen rekommenderade för en massa år sedan inte var så bra ...
    Nä tack jag har märkt det,resultatet sitter på höfterna ;)
    Skämt o sidå..varför ska inte en 8 åring få gå på konserter???

    Vem ska stå o kontrollera på sommarens alla utomhuskonserter?
    Små bebisar m hörselskydd är portade!...eller...?

    SvaraRadera
  5. Föräldrar m barnvagnar..menar jag men det fattade du nog :)

    SvaraRadera
  6. Men usch, jag hade ingen aning om att det var en sån byråkratsafari för att få ta med kidsen på konsert! Vilken jävla idioti!

    SvaraRadera
  7. Lintin: Jodå, och alla skyller på varandra. En riktig soppa helt enkelt. Efter några duster fram och tillbaka med Socialstyrelsen var deras rekommendationer att man bad konsertarrangörerna att sänka volymen eller tillhandahålla ett speciellt rum med lägre volym. Det kommer troligen att gå bra. NOT!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...