tisdag 12 april 2011

Black Sabbath

Jag läser just nu Ozzy's biografi "Jag är Ozzy". Vilket direkt leder nostalgiska tankar till Black Sabbath och vilket otroligt band dom ändå var. Ozzy anser i boken att Sabotage plattan var den sista riktiga Sabbath plattan vilket jag kan förstå ur hans synvinkel, även om jag inte tycker att de två sista Ozzy frontade skivorna är direkt dåliga, även om de inte är lika helgjutna som skivorna innan.

Men Sabbath diggaren inom mig vill nog sträcka ut det riktiga Black Sabbath något mer. Visst, Ozzy åren är den klassiska uppsättningen, som alltid kommer att ligga till grund, men själv älskar jag även Dio åren och i motsats till många andra så kan jag även sträcka mig till Born Again plattan med Ian Gillan. Därefter dör i mina ögon Black Sabbath. För att återuppstå på Dehumanizer och som Heaven and Hell med Dio igen. Det som hände däremellan väljer jag att bortse ifrån.

Boken då? Jodå. Underhållande, även om mycket redan är känt sedan tidigare så fyller Ozzy ut med förvånansvärt mycket detaljer.

Här kommer ett par favoritlåtar med Black Sabbath's olika uppsättningar.

Black Sabbath


Black Sabbath MkII


Black Sabbath MkIII

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...