tisdag 19 juni 2012

Ljusare Tider

Vi går mot bättre tider, tro mig, tro mig... sjöng Ulf Lundell och just nu så känns det verkligen så. Luften blir varmare och ljusare för var dag och trots att det är grått idag, så stundar den ljusaste och i folktron mest magiska natten av dem alla.. Naturen grönskar och människor börjar le lite mer spontant mot varandra.

Samtidigt så fullkomligt forsar det ut underbar musik på marknaden. Däribland har den melodiösa ockulta musiken ett uppsving och trots att den ofta förknippas med mörker och ibland ondska så är det inte det i första hand som jag tänker på när jag hör ordet Lucifer. Hur spännande det än må vara med det lite mörka, så är det snarare just som en metafor för ljus som skingrar mörkret, Ifrågasättande och den egna tanken som jag förknippar ordet med .

Det latinska ordet Lucifer är översatt ljusbringare eller ljusbärare.

Många är dom artister som på ett eller annat sätt inspirerats av Lucifer, på gott eller ont. :-) Här till höger hittar ni en stund ett axplock från olika genres med en gemensam, Lucifer och att dom finns på Spotify.
Candlemass - Lucifer Rising
The Cult - Lucifer
Dunderbeist - Lucifer Eyes
Freaky Fairytale Band- Lucifer
Jay-Z - Lucifer
Noctum - Lucifer's Way
Ola Magnell - Lucifer
Os Mutantes - Ave, Lucifer
Rocky Ericson - Don't Shake me Lucifer
Ufomammut  -Lucifer Song

och här nedan filmen Lucifer Rising av Kenneth Anger.

Varför raljerar jag om detta? Jo för att Lucem Ferre (bringa ljus) EP:n från Year of the Goat gav sådan mersmak tillsammans med singeln This Will be Mine, att jag har svårt att bärga mig inför deras fullängdare, helt enkel.  :-)

Bring On The Light

Kenneth Angers Lucifer Rising

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...