tisdag 23 april 2013

Recension - Dynamite : Lock N Load

All 70-tals influerad musik har inte dragen av introvert Black Sabbath eller bluesbaserad garagerock, som annars kan vara lätt att tro när man hört de släpp som gjorts inom retro rocken de senaste åren. Det bevisar om inte annat Svenska Dynamite med sin debutplatta "Lock N Load".

Nä, gruppen rör sig mer i partyzonen runt boogierockande AC/DC, Krokus och Rose Tattoo, alla band som jag gillar skarpt. Och med Mattis sång som ligger ruggigt nära just Bon Scotts, så är det väl inte helt underligt att man jämförs med just mästarna inom genren. Och liksom de Australienska förlagorna så arbetar man med sväng, röj och bredbent framskjutna höfter. Att man dessutom har ett bandnamn som direkt för tankarna till AC/DC's klassiker "T.N.T" minskar inte heller beröringspunkterna och det tror jag inte heller är meningen utan snarare en hyllning.

Det är inte så mycket att säga om musiken egentligen. Det är tight bluesig boogierock direkt ur mallen. Texterna följer även dom ramverket för genren. Man kan inte hitta några direkta försök till förnyelse, man lånar friskt av de förlagornas patenterade tricks och man gör det rätt bra. Man skulle kunna se det som uppföljningsplattan till "Highway To Hell" som Bon Scott aldrig fick chansen att göra. Och när man väl har låtit den första chocken lägga sig och slutat skrika plagiat, så kommer i alla fall jag till insikten att det är rätt skönt, jag gillar det. Efter ett antal lyssningar kan jag bara säga att det växer, och för alla oss som älskar just Bon, så blir det nästan som ett kärt återseende. Och det är inget dumt betyg.
Särskilt som jag själv inte kan påstå mig vara något större fan av den nya vågen av liknande musik, med Airbourne och Bonafide i spetsen, jag tenderar att hålla mig till gamlingarna i detta fallet. Hittills i alla fall. Men en sak är säker, Dynamite har alla möjligheter att lägga sig i den toppstriden om man förvaltar sin (Rock n) roll väl. Och visst finns alla komponenter som behövs, musiken är där, dom har looken (man satsar på en klar bikerfeeling) och jag misstänker att dom kan vara ett riktigt röjigt och skönt Liveband. Dessutom är dom ju från Småland, så vad kan egentligen gå fel?

För den som vill se dem live här i huvudstaden så spelar dom på Roq den 27:e April.

Här är deras video till låten Lock N Load, som inleds med ett bankrån. Detta ledde till att man lyckades bli nyhetsstoft, när man lyckades starta ett regelrätt polisuppbåd för att folk trodde att det var ett äkta bakrån. Även det passar in väl i paketeringen, viss reklam går inte att köpa för pengar. :-)

Sammantaget en riktigt skön debut. Särskilt om man lyckas förlika sig med likheten till AC/DC, så har man en här en pärla till förfesten. Blir intressant att följa hur det går för Dynamite.

Den Torra faktan:
------------------------------------------------------------