torsdag 26 februari 2015

Recension - Pig Irön : Sermons From The Church Of Blues Restitution

Tja, vad skall man säga. Engelsmännen i Pig Irön startar väldigt starkt. Titeln på senaste plattan, Sermons From The Church Of Blues Restitution, lovar en hel del.
Skivomslaget likaså.
Första snabblyssningen ger också rätt så sköna vibbar. Men sedan vid andra, och tredje lyssningen spricker det hela en aning. Och för min del är det runt sången det brister. Första känslan är att det är en skön vibe av Bon Scott vi får oss till livs, men efter en stund blir jag mest trött på att sången hela tiden verkar komma i fullt ställ från magen. Det saknas nyanser.
Även texterna blir ett störmoment efter ett tag. Antingen genomlever textförfattaren ett av historiens mest skruvade förhållande, eller har man köpt in sig lite väl hårt på blues-mytens elände och skruvat till det lite väl hårt. Vissa av texterna skulle jag till och med vilja kategorisera som ren skitstövelrock.
Men det som är förlåtande, förutom titel osv., är musiken. Det är svängig och skön bluesrock utan mening eller sans utöver att svänga . Partyrock!


Dock kan jag inte ge skivan mer än två ess. Det är inte en katastrof och egentligen är det inte så mycket som jag saknar, utan det är mer det som stör mig utöver det som är bra som lägger ribban.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...