tisdag 22 mars 2016

Polarn' Per växlar några ord med Jens Höglin om Garmarna och samarbetet med Thåström

Eftersom jag gillar allt som ger den där musikaliska kicken, ni vet som musik ska göra när den inte bara är obetydliga "Så-jäää-jäää-wooow-wow!" så ligger Garmarna ofta och bubblar någonstans i musikkatalogen. Framförallt när jag reser eller lyssnar själv på musik. Deras musik, en blandning av folk och traditionell rock, de tilltalar min tanke, eller snarare det nästan meditativa i tankeflykten går inte att förneka. Det ska igenom!

På vinst och förlust kontaktar jag Garmarnas Jens Höglin (trummor och slagverk) inför kommande bloggpost "lönelistan mars" och får en så pass fyllig respons att det får bli ett helt inlägg!


När jag hör "Öppet hav" (2016) säger jag "Wow!", vad säger du?
"Öppet hav" har fått ett fint mottagande hittills. Den har legat på Spotifys Top 50 viral-lista sedan den släpptes och var uppe på en andra plats som högst. Vi håller också tummarna för att den ska börja spelas i radio, vilket den också börjat göras en del.

Jag tror ju att den kommer att göra det, låten är grymt bra och både ni och Thåström har ju en viss charm! ...eller hur?
Samarbetet med Thåström är en idé som funnits med i tankarna sedan 1995 då vi spelade in "Guds Spelemän" (1996), men dök upp igen i och med arbetet med "Öppet Hav". Vi kände att den skulle bli fin som en duett och när Stefan Brisland-Ferner fick frågan om att spela live med Thåström under hans sommarturné 2015 så ställde Stefan en motfråga, helt enkelt.

Thåström kom in och la sin sång under en eftermiddag i somras och resultatet blev magiskt bra tycker vi. Jag får personligen gåshud varje gång jag hör honom göra entré i låten.

Senaste plattan "Över gränsen" (2015) har ju omdefinierat bilden av Garmarna...
Några av våra fans har kommenterat att singelsläppet "Öppet hav", och "Över Gränsen" som släpptes i november, låter lite annorlunda jämfört med tidigare skivorna och det kan kanske ligga en del i det. Det har ju hänt en del i o m att det är 15 år sedan vi släppte en platta senast (om man räknar bort nyutgåvan av den första cd:n). Vi känner väl att hade varit lite mossigt om vi skulle ha släppt en skiva som låter precis som vi gjorde "back in the days", säger Jens och ler...

Jag kan bara hålla med! Hur ser det ut framöver då? Har ni några bokningar inför sommaren?
Vi håller på att boka en del livespelningar i sommar, men den enda som egentligen är officiell i dagsläget är vår releasekonsert på Pipeline den 23 april, men det kommer mer.

Spader Ess tackar med detta Jens för pratstunden!

/Polar'n Per

Tre starka kort med Garmarna:
1) Kulturbärare
2) Tradition och föyngring
3) Egenheten och rymden i deras musik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...