torsdag 30 maj 2013

Recension - Blackmoore's Night : Dancer And The Moon

Blackmoore's Night fortsätter på sin inslagna väg att ge ut pretentiöst överproducerad folkmusik på sitt senaste album "Dancer And The Moon". Det är bara att konstatera att detta inte är min kopp av The.

Första skivan jag hörde med detta gäng kändes aningen spännande, nu när man släpper sin åttonde skiva (den fjärde med ordet Moon i titeln) blir jag till att börja med provocerad, vilket snabbt gick över till likgiltighet. Särskilt när man om och om igen skall folkmusikifiera gamla hårdrocksklassiker. Denna gången är det Uriah Heep's klassiska "Lady in Black" och Rainbow's otroliga "Temple Of The King" som får sig en släng av lutan. (Även första låten är en cover, men den har jag ingen anknytning till själv.)
Fullkomligt onödigt! Det var bra låtar från början, framförda med stor känsla, nu blir det bara opersonligt smörja.

Richie Blackmoore fortsätter helt enkelt att leva i sitt personliga permanenta Nordman Live-rollspel. Dock skall jag väl säga att allt inte är öken. Richie kan fortfarande spela stämningsfullt på gitarr, Candice har en vän och klar stämma. Det är bara att det är så opersonligt och kallt. Det skulle vara mer förlåtande om det hade lite mer själ och medeltida smuts i mixen. Det blir för tillrättalagt och svalt.

Som tur är så hänger inte gruppens popularitet på vad jag tycker, för dom verkar ha en grundmurad fan-skara eftersom dom upprepat får göra skivor och turnera. För jag har svårt att tänka mig att Richies stjärnstatus som hårdrockspionjär kan hjälpa till längre. Men jag misstänker att skivan kommer att sälja ändå, av någon outgrundlig anledning.

Det enda riktigt fyndiga jag hittar på skivan är namnmatchningen på låt 10 och 11. Det kan ju låta som jag är en gammal grinig gubbe, som bara vill att gamla rockhjältar för alltid skall vara som dom alltid varit, men så är inte fallet, jag tycker att alla skall få göra det dom själva tycker är roligast och utvecklas åt de håll som dom finner mest naturligt. Även gamla Deep Purple verkar må så mycket bättre sedan Richie slutade. Det är bara inte min grej det här. Alls!

Kommer jag att lyssna på det igen? Inte om jag själv får välja.

Favoritlåtar just nu : Ingen
Betyg: 3/10 (betyget blir lite högre bara för att Richie fortfarande kan få till ett skönt gitarrsolo)

Den Torra faktan:
------------------------------------------------------------
Line-Up:
Ritchie Blackmore - guitars, classical mandolin, domra
Candice Night - vocals, horn, flute
Bard David of Larchmont (David Baranowski) - keyboards
Sisters of the Moon: Lady Madeline and Lady Nancy (Madeline and Nancy Posner) - backing vocals
Squire Malcolm of Lumley (Malcolm Dick) - drums
Sir Robert of Normandie (Robert Curiano) - bass
Tudor Rose (Tina Chancey) - violin, flute
Skiva: Dancer And The Moon
  1. I Think It's Going To Rain Today
  2. Troika
  3. The Last Leaf
  4. Lady In Black
  5. Minstrels In The Hall
  6. Temple Of The King
  7. Dancer And The Moon
  8. Galliard
  9. The Ashgrove
  10. Somewhere Over the Sea (The Moon is Shining)
  11. The Moon is Shining (Somewhere Over the Sea)
  12. The Spinner's Tale
  13. Carry On... Jon.


Skivsläpp: 2013
Skivbolag: Frontier Records
Hemmaort: England

Facebook





Support The Bands That You Like!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...