fredag 10 maj 2013

Recension - Timo Tolkki's Avalon : The Land Of New Hope

Att detta är min första bekantskap med Timo Tolkki's Avalon överhuvudtaget med deras imponerande Epos till metal opera "The Land Of New Hope", Jag väljer att använda ordet epos trots att detta lämnar mig ganska kall, för det finns en del imponerande delar i detta trots allt.

En av dessa beståndsdelar är att det är kompetent och bra framfört med duktiga musiker. Dessutom en imponerande laguppställning och att man har en genomtänkt historia som grund för skivan (det är imponerande med konceptskivor).
Men, men, men, det har samma själ och utstrålning som ett pojkband med aningen häftigare instrumentering (även om man kryddat till det med en sångerska också). Att jag inte gillar detta, får jag nog även det tillskriva just den imponerande produktionen. För det blir för producerat och välpolerat. Ingen nerv, inget hjärta och den känsla man försöker förmedla känns artificiell. Konstruerat drama.

Hade jag fått detta i min hand i mina ungdomsår på 80-talet hade det nog möjligen varit en annan sak. För på något sätt borde jag gilla det, då jag är fantasy-nörd, jag gillar konceptalbum och fullkomligt älskade mästarna i genren, Magnum när det begav sig. Det kanske beror på att man är mer luttrad nuförtiden och inte längre lika dramatiskt lagd. Skall man hårddra det hela så var det, när jag tänker efter, flera år sedan jag lyssnade på Magnum med...

Men nu blir det för mig allt för polerat, allt för lite hjärta, tillrättalagt och helt utan spänning. Sorry, det blir för mycket Östeuropeisk Schlager-metal för mig idag.

Kanske en guldskatt för någon annan, men inte för mig. Tummen ner!

Den Torra faktan:
------------------------------------------------------------
Line-Up:
Guitars & Bass: Timo Tolkki
Vocals: Michael Kiske (UNISONIC), Elize Ryd (AMARANTHE), Rob Rock (IMPELLITTERI), Russell Allen (SYMPHONY X), Sharon Den Adel (WITHIN TEMPTATION), Tony Kakko (SONATA ARCTICA).
Keyboards: Jens Johansson (STRATOVARIUS), Derek Sherinian (BLACK COUNTRY COMMUNION), Mikko Härkin (SONATA ARCTICA)
Drums: Alex Holzwarth (RHAPSODY of FIRE)
Orchestrations: Sami Boman
Opera Vocals: MagdalenaLee


Skiva: The Land Of New Hope
Avalanche Anthem
A World Without Us
Enshrined in My Memory
In the Name of the Rose
We Will Find a Way
Shine
The Magic of the Night
To the Edge of the Earth
I’ll Sing You Home
The Land of New Hope


Skivsläpp: 2013
Skivbolag: Frontiers Records
Hemmaort: Finland

Facebook




Support The Bands That You Like!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...