torsdag 21 augusti 2014

Recension - Unsilence : A Fire On The Sea

Idag är det Engelska Unsilence med sin senaste platta, A Fire On The Sea, som är under granskning.
Till att börja med skall jag säga att jag nog lyssnat på den här skivan vid helt fel tillfälle. Lyssnandet tog sin början under ett träd i Småland, de varmaste kvällarna som denna hetaste sommar på länge bjudit, för att fortsättas på en sandstrand under den Kretanska värmeböljan.
Och även om Unsilence bjuder på sval Doom på skivan, så känner jag instinktivt att Oktober, November hade varit en mer klädsam inramning till deras musik.
Att jag dessutom den senaste tiden mentalt vandrat mot mer och mer organisk "proto" rock gör väl inte saken bättre.

För det vi bjuds här är ganska långt från retro-rock scenen. Det är i stället en mix av ödesmättad och storslaget svulstig doom.
Snygg och polerad produktion, på gränsen till överproducerat. Vilket i sig är både fördelen och nackdelen med skivan. Det är en bra skiva. Väldigt jämn och behaglig. Dock sticker den heller inte ut åt något håll. Det blir aningen svalt.

Instrumenten har en förmåga att flyta ut i en för mig något anonym ljudmatta, och även om det bjuds på väldigt mycket snygga riff från gitarren, så hade det i mina öron gärna fått varit lite mindre polerat och lite mer attack. Den största behållningen blir därför sången, som är ren och väldigt snygg.
Sångmelodin ger känsla av ödesmättad folkmusik. Det är bra sjunget med passande texter.

Jag känner att denna recension blir aningen splittrad och kanske inte helt rättvis, jag får skylla på ringrostighet. Och även om det låter så, så är det absolut ingen dålig platta, utan i rätt sinnesstämning tror jag detta är riktigt bra. Det finns en hel del bra låtar på skivan även om det inte är någon skiva som kommer att gå till historien som klassiker. Gillar man dessutom sin musik av det mer episka slaget, ja då bör du lyssna in dig på plattan. Från mig blir det till slut ändå 3 starka Ess av 5 möjliga.

Sammanfattning:
Betyg: 3/5
Ess
Favoritspår: A Thousand Seasons
Skivbolag: Nine Records
Release: Juli 2014






Bandet består av följande lirare:
James Kilmurray - Vocals/Guitar
Kieron Tuohey - Guitar
Jonathon Gibbs - Drums

Tracklist:
  1. The Doorway (6.22)
  2. Breaking Away (6.53)
  3. A Fire On The Sea (7.00)
  4. A Thousand Seasons (6.47)
  5. On Wild Fields (8.23)
  6. Old Tides (2.47)
  7. Unchained (6.56)

Hemsida












  • 01. Our motherash
  • 02. Ocean deep
  • 03. Equators
  • 04. Depth of the sun
  • 05. Humans
  • 06. With eyes wide open
  • 07. The drum
  • 08. Bound to be machines
  • 09. Trails and passes
  • - See more at: http://www.globaldomination.se/reviews/greenleaf-trails-and-passes#sthash.bYPJKWQX.dpuf












  • 01. Our motherash
  • 02. Ocean deep
  • 03. Equators
  • 04. Depth of the sun
  • 05. Humans
  • 06. With eyes wide open
  • 07. The drum
  • 08. Bound to be machines
  • 09. Trails and passes
  • - See more at: http://www.globaldomination.se/reviews/greenleaf-trails-and-passes#sthash.bYPJKWQX.dpuf
    Facebook
    Bandcamp

    Support The Bands That You Like!

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...