onsdag 14 januari 2015

Konsumenttips om Groupon och Dynergy

En gång i tiden skrev KSMB låten "Du är Lurad" och sällan har väl den låten passat in på mig, som nu. Normalt sett är jag en ganska glad Groupon-användare. Jag och frugan har tagit del av en hel del njutbara erbjudande via dem, utan problem.

Tills för en tid sedan. Det dök upp ett erbjudande i höstas, via Groupon, på en lite större Bluetooth högtalare för ungefär 400 kronor. Taget tänkte jag, som ville ha en liten maskin i köket.


 Erbjudandet kom från en Engelsk firma vid namn Dynergy. Beställningen lades, och sedan var det bara att vänta. Och vänta... Tittade man på beställningen så visade den redan efter ett par dagar att varan skulle vara skickad.
Men, lite som professor Balthazar, så gick så småningom ljuset upp för mig. Den kommer inte.

Vilket resulterade i ett första brev till Groupon, som enbart hänvisade till att dom bara förmedlat affären och att det var med leverantören jag skulle prata. Självklart skrev jag dit. Flera gånger, eftersom dom inte behagade svara alls.
Jag började parallellt att kolla lite om leverantören, och en snabb Googling visade att jag nog inte var helt ensam om att vara missnöjd med denna leverantör. Ibland levererar dom, ibland inte. Ibland skickar dom begagnade prylar, ibland trasiga.
Att det dessutom var en hel del som var missnöjda just efter affärer med leverantören i samband med just Groupon-erbjudande gjorde mig en aning extra förbannad.  Så jag skrev ännu en gång till Groupon och påpekade att eftersom det tydligen inte var första gången man haft problem med just Dynergy, och det inte torde vara någon hemlighet för dem, så ansåg jag att dom nog ändå hade ett visst ansvar ändå. Vilket faktiskt resulterade i att Groupon började ställa följdfrågor.

Samtidigt skrev jag ännu en gång till Dynergy och påpekade att jag ansåg att dom var ett bluffbolag, och att jag tänkte polisanmäla det hela som Internet-scam. Då! Plötsligt svarade dom. Man ursäktade sig med att högtalaren visst var levererad, men tydligen försvunnit på vägen. Man skulle genast skicka en ny. Detta var en stund innan jul och jag kan nu konstatera att den inte ännu dykt upp. Jag har givetvis skickat nya mail. Ni kan själva gissa om det kommit några svar...

Det blir lite extra kul att i dagarna dök det upp ett likadant erbjudande hos Groupon, från samma leverantör. Så just nu känner jag mig dubbelt lurad.

Så, nu börjar jag känna att det enda jag har kvar är att skriva detta, polis och Konsumentombudsmans anmäla det hela. Tror dock att jag blir sittandes med dumstruten själv och att jag varken kommer att se någon högtalare eller pengar tillbaka. Jag säger inte att alla blir lurade, men att man nog bör vara lite försiktig.
Blir det någon förändring så kommer jag givetvis att uppdatera här.


UPPDATERING: Högtalaren är numer levererad. Den kom två dagar efter att detta skrevs. Som tur var, precis innan jag börjat med anmälningar hit och dit. :-)




4 kommentarer:

  1. Men usch vad tråkigt, sånt här kan verkligen reta gallfeber på en. Hojta till om du vill ha ett bra tips på skiva som plåster på såren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, sånt är retligt. Vill givetvis alltid ha bra tips på skivor. :-)

      Radera
  2. Riktigt surt, hoppas att det löser sig tillslut. Köpte också en bluetooth-högtalare till köket för ett tag sedan, en Sony SRS-X7. Kan rekommendera den om du inte får den du beställt tillslut. Dock så var den dyrare än 400kr men jag slapp polisanmäla Netonnet. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns ju ett visst värde i att veta att man får prylarna också. :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...