torsdag 9 februari 2017

Blast From The Past - The Reggae years.

En period i mina tonår snöade jag in ordentligt på Reggae. Det var framför allt Bob Marley som var att skylla för det, men även Jimmy Cliff, Black Uhuru, Burning Spear och en drös med andra som fick min gång att gunga i baktakt.
Det fanns givetvis några svenska band, Peps, Rootvälta, Kalle Bah, Dag Vag, som även försåg mig med solskenssväng, både då och senare. Så när jag häromkvällen en dokumentär om just den svenska Reggae scenen så fick man lite flashbacks.

 Det är roligt att se att det fortsätter att spira inom den svenska Reggae scenen, för när solen kommer om våren är det mer eller mindre omöjligt att inte väva in lite skön roots-gung i musikdieten.

Så vi kör väl urfadern av Svensk Reggae, Peps med "Styr Den Opp" Inte den bästa videon, men som det gungar.



Och toppar upp det med en av världens bästa låtar av och med Bob Marley, "Redemtion Song".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...