tisdag 31 januari 2012

Rockballader

Rockballader är ett svårt kapitel. Rätt utfört i rätt inramning kan det vara otroliga höjdpunkter, men det kan lika gärna bli riktiga magplask som för evigt smutsar ner en grupp. Helt enkelt en hårfin gräns mellan bra eller anus.

Ett exempel på en ballad som i mina ögon går till världshistorien som en av de sämsta låtar som någonsin gjorts, är Poison - Every Rose Has it's Thorn. En låt som på egen hand gör att Poison är off limits hemma och ett stensäkert kort för att jag byter kanal om den dyker upp på radion. Av någon outgrundlig anledning så verkar den gå hem hos den stora menigheten, för den ligger ta mig jäklar alltid på samlingsskivor med myslåtar.



För att verkligen understryka detta med den hårfina gränsen så kan man jämföra med en låt som ligger nära Poisons i smörighet och uttryck, men som jag ändå tycker är milsvitt bättre (dock fortfarande väldigt smörig) är Guns n´ Roses - November Rain.



Det är till och med så att en del grupper kan starta bra i denna grenen, men sedan infinner sig någon form av balladhybris som sabbar synapserna i deras hjärnor så att dom framledes alltid blir förknippade med sunkiga ballader. Såsom Scorpions.
Så här kunde dom låta när dom var riktigt bra.



Sedan hände något och det gick verkligen utför.




Ballader är ett ämne som gör sig för listor... Alla har sina egna favoriter, eller hur?

Bra!




Anus!





Och så den här som jag inte vet riktigt var jag skall kategorisera....:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...