tisdag 22 januari 2013

Grattis!! Frida Ståhl - Steve Adler - Michael Hutchence - Steve Perry - Linda Blair

Detta är inte enbart August Strindberg som är född idag, utan idag fyller ett helt gäng med mer eller mindre prominenta personer år.

Vi börjar med damerna först, och givetvis Svenskt. Frida Ståhl, Basista extraordinär i partyrockande La Puma, Grattis på födelsedagen!

Första gången jag såg henne var dock med hennes tidigare band Meldrum, som jag aldrig hört innan jag såg dem som förband till Motörhead. Men jäklar vad dom rockade, och som hon fortsatt sedan dess med Pumorna.



Extra respekt för att jag misstänker att hon är en av få kvinnor som fått äran att använda Lemmys "Murder One" rig att spela på, om jag inte missminner mig.

Nästa dam, är kanske inte direkt kopplad till musik, men då hon hade huvudrollen i en av mina absoluta favoritfilmer, så får hon dispens och blir följaktligen gratulerad hon med. Linda Blair, från filmen Exorcisten, som idag fyller 54. Finns bara en sak att säga, Fear The Priest!












Nästa man till rakning, originaltrummisen i det oförglömliga Guns n Roses, Steven Adler, blir trots allt 48 år idag. Tyvärr har väl hans drogmissbruk och de offentliga försöken att bli drogfri överskuggat hans senare karriär, men vi får hoppas att han kommit på rätt köl nu och får fart igen i sitt nuvarande projekt.


Michael Hutchence, numera tragiskt avliden frontman i Australiensiska INXS, skulle ha fyllt 52 år idag om han inte tagit sitt eget liv vid 37 års ålder. En av 80-talets rockikoner hann dock bli.














Steve Perry, sångaren som satte Journey på kartan, med sin karaktäristiska röst. Han fyller idag 64 år. Måste erkänna att bandet inte tillhör mina största favoriter, men man kan ju inte förneka att dom har haft en och annan hit genom tiderna. Jag kommer att spela den jag gillar bäst längre ner. Numera ersatt av en annan Steve, som låter ruggigt lik sin föregångare.
Nick med Far


Nick Simmons, son till den inte helt okände Gene, fyller idag 24 år. Äns så länge har han väl inte visat framfötterna musikaliskt, men det skulle int förvåna mig om han en dag får ärva pappas plats i bandet och ger oss en ny generation Kiss. Skulle vara lite häftigt faktiskt om man kunde dra ihop ett "Kiss the next generation" med ungar till originalmedlemmarna. Snacka om franchising.
 För killen kan ju faktiskt sjunga...



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...