torsdag 4 december 2008

IPRED

Inte en dag utan något nytt om IPRED, min ställning i frågan är att ja, artister och andra som skapar, skall givetvis ha skäligt betalt för sitt arbete. Men för det får man inte införa en lag som lägger över all makt i mediebolagens händer. Myndighetsutövning, så som bevisinsamling, skall utövas av myndighet. I detta fallet Polisen. Annars har vi ingen chans att hålla pålitliga beviskedjor.

En annan sak som slår mig är att många av dem uttalar sig i ärendet är kanske inte tidernas största kvalitetsskådisar/regissörer. Nu senast Joakim Nätterqvist från Arn-filmerna. Jag gillar hans uttalande "– Inte ens filmen Arn, som jag varit med i, går ju med vinst."

Nä käre Joakim, det beror på att filmerna suger. Jag har läst böckerna, och såg fram mot filmerna, som jag tänkte mig som habila äventyrsfilmer, om än inga storepos. Men blev mer än besviken efter att ha hyrt den första rullen, och efter att ha läst recensioner om 2:an, så finns inte en chans i helsike att jag slösar tid på att glo på den, nertankad eller inte.

Tidigare kom ungefär samma klagan från "Låt den rätte komma in" lägret. Återigen en film som jag tyckte suger, även om den har en del moment som är förlåtande. 95 spänn och 1 timme och 54 minuter som är borta från mitt liv för alltid, men inte fasiken drar jag er inför domstol för det.

Jag skulle faktiskt vilja se lite riktig Biostatistik istället. Jag har svårt att tro att alla höstens filmer gått så vansinnigt dåligt. Jag får för mig att en film som Twilight gått riktigt bra trots att man satt åldersgräns som aphuvuden på den, för att inte tala om kommande Vi hade i alla fall tur med vädret, känns som en given succé.

Jag laddar inte ner film från nätet, musik någon gång ibland, men då handlar det oftast om sådant som är svårt att få tag på på annat sätt. Men IPRED lagen riskerar att drabba alla, inte bara dom som fultankar.

Innebär detta att jag kan starta ett litet medborgargarde hemma i kvarteret och springa runt och ta hand om det bus som inte Polisen hinner med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...